PAIH: wsparcie dla przedsiębiorców w ramach EXPO w Dubaju

W ramach EXPO w Dubaju do polskich przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem biznesu w krajach Zatoki Perskiej przygotowano 13 narzędzi wsparcia - poinformowała Polska Agencja Inwestycji i Handlu. Chodzi m.in. o tzw. program partnerski, Forum Gospodarcze Polska – ZEA czy webinaria.

11

Jak podkreśliła PAIH, program gospodarczy stanowi kluczowy element udziału Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.

“Propozycja wsparcia jest kierowana w szczególności do branż, które zostały zidentyfikowane jako branże o największym potencjale eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu” – wyjaśniono w czwartkowej informacji. Agencja wskazała m.in na sprzęt medyczny, kosmetyki, „Moda Polska” (odzież, obuwie, galanteria, sektor jubilerski), IT/ICT, gamedev, meble, biotechnologię i farmaceutyki.

Wśród branż o największym potencjale proeksprotowym wymieniono też usługi prozdrowotne, polskie specjalności żywnościowe, branżę budowlaną, jachtów i łodzi rekreacyjnych, a także zielone technologie, turystykę, mobilność i elektromobilność.

Jak wyjaśniono, oferta dla przedsiębiorców została przygotowana we współpracy m.in. z Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii, Polską Agencją Inwestycji i Handlu, Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, a także Urzędami Marszałkowskimi. Składa się z 13 narzędzi wsparcia, skierowanych do firm, które chcą rozwijać biznes w państwach Zatoki Perskiej, “wykorzystując udział Polski w największym promocyjno-gospodarczym wydarzeniu na świecie”.

“Zestaw narzędzi obejmuje wsparcie promocyjne, organizacyjne i finansowe, dając również możliwość poszerzenia wiedzy nt. rynków arabskich oraz okazję do nawiązania kontaktów biznesowych” – wyjaśniono.

PAIH wskazuje m.in. na program partnerstwa komercyjnego dla firm prywatnych. “To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w całej historii udziału Polski w Wystawach Światowych, które angażuje firmy w charakterze Partnerów-Sponsorów Wydarzeń, Partnerów Wyposażenia Pawilonu Polski, oraz Partnerów Wydarzeń Branżowych” – wskazano. Dotąd Agencja nawiązała współpracę z kilkudziesięcioma firmami. Przyjmowanie zgłoszeń zakończy się w styczniu 2022 r.

Kulminacją programu gospodarczego ma być Forum Gospodarcze Polska – ZEA, zaplanowane na 6 grudnia 2021 roku, oraz Dzień Polski – 7 grudnia 2021. Jak zaznaczono, głównym celem Forum będzie promocja wzajemnych kontaktów gospodarczych, prezentacja polskich doświadczeń i potencjału w dziedzinie eksportu produktów i usług, w szczególności z branż związanych z tematyką Expo 2020, “jak również zapewnienie możliwości nawiązania współpracy z partnerami gospodarczymi z krajów Zatoki Perskiej”.

Innym wymienionym wsparciem dla firm jest tzw. Go to Brand Expo 2020 – program realizowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, “który daje przedsiębiorcom możliwość uzyskania wsparcia finansowego na promocję marek produktowych, między innymi podczas Wystawy Światowej Expo 2020 w Zjednoczonych Emiratach Arabskich”. “Program spotkał się z dużym zainteresowaniem. Swoje wnioski przesłało ponad 400 firm” – podano.

W ramach EXPO w Dubaju zaplanowano też rezerwacje przestrzeni na spotkania biznesowe. “Polskim przedsiębiorcom udostępniamy możliwość organizacji spotkań biznesowych w Pawilonie Polski” – wskazała PAIH. Online na stronie www.expo.gov.pl będzie można rezerwować m.in salę konferencyjną na 70 osób. System rezerwacyjny ma być uruchomiony w II kwartale 2021.

Z kolei dla przedsiębiorców, którzy chcą poszerzyć wiedzę o warunkach ekspansji zagranicznej w krajach Zatoki Perskiej PAIH przygotowuje cykl webinariów on-line, zaplanowanych na II kwartał br. “Pierwsze z cyklu webinariów zostanie zorganizowane 20 maja br. we współpracy z Polską Izbą Rzeczników Patentowych” – poinformowano. Tematem będzie ochrona praw własności przemysłowej w obrocie międzynarodowym.

PAIH przygotowuje też raporty branżowe dla 14 branż, w tym sprzętu medycznego, sektora kosmetycznego czy branży turystycznej. “Złożą się na kompleksową prezentację branż i firm z największym potencjałem eksportowym na rynki Bliskiego Wschodu”. Będą prezentowane na stronie expo.gov.pl oraz podczas wydarzeń gospodarczych towarzyszących Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju.

Natomiast relacje gospodarcze między ZEA a Polską ma ożywić Komisja Gospodarcza Polska-ZEA. “Dotychczas odbyły się dwa posiedzenia Komisji – ostatnie w Abu Dhabi w 2015 r. Wydarzenie odbędzie się w Polsce przed rozpoczęciem Wystawy Światowej” – wyjaśniono. W III kwartale ma być, z kolei, dostępna aplikacja B2B App Expo, umożliwiająca nawiązanie kontaktów biznesowych z partnerami z całego świata.

PAIH wskazuje też w informacji na stoiska narodowe na targach branżowych w ZEA “Stoiska są organizowane przez KOWR, PARP oraz operatorów wydarzeń branżowych wyłonionych przez MRPiT” – czytamy.

Planowany jest też Polish Games Show – na początku marca 2022 r. W ramach tygodniowego cyklu wydarzeń odbędą się zarówno prezentacje polskich gier, producentów, jak i konkursy czy warsztaty z projektowania gier.

W ramach wsparcia tworzony jest także program regionalny towarzyszący udziałowi Polski w Expo w Dubaju, a także tzw. tygodnie tematyczne. Na 6 miesięcy Wystawy organizator zaplanował 10 tygodni tematycznych m.in.: Kosmos, Klimat i bioróżnorodność, Rozwój miast i wsi, Zdrowie i uroda, Żywność, Woda.

PAIH zachęca ponadto przedsiębiorców do udziału “w przetargach związanych z przygotowaniem udziału Polski w Expo 2020w Dubaju”.

Więcej informacji m.in na stronie internetowej poświęconej udziałowi Polski w Wystawach Światowych: www.expo.gov.pl. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ drag/