PARP i wsparcie dla kolejnych grup przedsiębiorców

„Wzór na konkurencję”: Kolejne firmy otrzymają pomoc z Funduszy Europejskich.

23

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości podsumowuje konkurs „Wzór na konkurencję” organizowany w ramach Programu Polska Wschodnia. Łącznie do tej pory podpisano 769 umów na kwotę niemalże 600 mln zł. W II Etapie „Wzoru na konkurencję” – w 15 rundach – złożono 360 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę prawie 798 mln zł. Do wsparcia rekomendowano 186 projektów, których wartość wynosiła blisko 425 mln zł.

„Wzór na konkurencję” to konkurs, którego celem jest wsparcie projektów związanych ze wzornictwem. Pierwszy etap był skupiony na przeprowadzeniu audytu wzorniczego i stworzeniu strategii wzorniczej, drugi etap – na wprowadzeniu na rynek innowacji opartych o rekomendacje wskazane w zatwierdzonej strategii. Przy ocenie zgłoszeń w pierwszym Etapie brana była pod uwagę głównie wiedza, gotowość oraz determinacja przedsiębiorcy do wprowadzenia zmian, jak również oceniany był potencjał wykonawcy audytu. W zakresie drugiego Etapu oceniane było m.in. zdefiniowanie zaplanowanych innowacji, przebieg i zaplanowanie procesu projektowego, kwalifikowalność wydatków oraz stworzenie prognozy finansowej wskazującej na opłacalność projektu.

We wszystkich rundach konkursu „Wzór na konkurencję” Etap II, otrzymano aż 360 zgłoszeń, 186 z nich zostało ocenionych pozytywnie. Beneficjentom przyznano łącznie niemal 425 mln zł. dofinansowania.  Średnia wartość wnioskowanego dofinansowania wyniosła około 2,2 mln zł.

W ostatniej, 15 rundzie II Etapu konkursu złożono aż 55 wniosków, ich łączna wartość wynosiła ponad 121 mln zł. Ostatecznie komisja oceniła negatywnie 25 z nich, a 3 nie spełniły wymogów formalnych. Wskutek tego, rekomendowanych do dofinansowania zostało 27 firm, którym przyznano łącznie prawie 63 mln zł wsparcia. 14 z nich to małe przedsiębiorstwa, 9 –  średnie, a 4 –  mikroprzedsiębiorstwa.

– Cieszymy się z dużego zainteresowania, które wywoływała każda runda konkursu. To zainteresowanie pokazuje, że polscy przedsiębiorcy chcą się rozwijać, a takie inicjatywy tylko ich motywują i dają ku temu możliwości. Myślę, że dla większości przedsiębiorców udział w konkursie „Wzór na konkurencję” to wspaniała szansa na rozwój i budowanie swojego potencjału na rynkach zarówno krajowym, jak i zagranicznych – powiedziała Katarzyna Kamińska, kierownik w Departamencie Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach, PARP.

Docenione inicjatywy w minionych konkursach

Bester Sklejki to jedno z przedsiębiorstw, które otrzymało wsparcie w ramach konkursu „Wzór na konkurencję”. Historia firmy zaczęła się w 1968 r. w małym warsztacie, obecnie biznes zatrudnia ponad 90 pracowników i systematycznie zwiększa moce produkcyjne. Firma stale dąży do osiągnięcia pozycji lidera na krajowym rynku producentów sklejki profilowanej. W ramach działań konkursowych Bester Sklejki zaprojektował własną kolekcję siedzisk i elementów architektonicznych, zakupił nowe, specjalistyczne maszyny oraz stworzył bardziej nowoczesny wizerunek marki. Realizacja projektu umożliwiła firmie zwiększenie konkurencyjności, co pozwoliło zaistnieć przedsiębiorstwu na rynku międzynarodowym. Bester Sklejki otrzymał ponad 1 mln zł wsparcia.

Firma Ecoline to również beneficjent konkursu ze sporym stażem. Od ponad 20 lat zajmuje się projektowaniem i budowaniem linii lakierniczych do malowania proszkowego. Jako inicjatywę konkursową firma przeprowadziła całkowity rebranding marki. Objęło to m.in. stworzenie materiałów eksperckich i wizerunkowych, nową stronę internetową oraz opracowanie systemu znakowania. Na podjęte działania Ecoline otrzymała niemal 3 mln zł dofinansowania.

Beneficjenci „Wzoru na konkurencję” zostają również laureatami konkursów. Jednym z nich jest Dobry Wzór, organizowany przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego. To konkurs na najlepiej zaprojektowane produkty i usługi na polskim rynku. Wśród zwycięzców znalazła się m. in. firma Krozmet za urządzenia rolnicze Krozmet Farmer oraz producent doniczek Don Kwiat i studio KABO & PYDO, za projekt osłonek ozdobnych POPPY.

– Polskie firmy produkują szereg dobrze zaprojektowanych wyrobów. Drzemie w nich olbrzymi potencjał, znają swoją wartość i chcą się rozwijać. Jednakże konkursem „Wzór na konkurencję” chcieliśmy zaproponować im „projektowanie rozwoju” poprzez wykorzystanie wzornictwa w całej ich działalności. Wierzymy, że połączenie otwartości na zmiany, przy jednoczesnym zastosowaniu wzornictwa i procesu projektowego, pozwolą osiągnąć naszym beneficjentom jeszcze lepsze efekty – podsumowuje Łukasz Matuszewski, główny specjalista w Departamencie Wdrożeń Innowacji w Przedsiębiorstwach w PARP.

Informacja prasowa do pobrania

Źródło: parp.gov.pl

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!
Poprzedni artykułMŚP: Kontrole i prawa przedsiębiorców
Następny artykułRozp. w sprawie określenia dłuższego okresu pobierania zasiłku opiekuńczego w celu przeciwdziałania COVID-19