Usunięcie usterki budowlanej

452

Jak wygląda odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady budynku, a jak w przypadku odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy?

„Jako osoba prowadząca działalność gospodarczą sprzedałem dom jednorodzinny wybudowany przeze mnie. Zawarłem umowę przedwstępną dnia 20.07.2012 r. następnie wykończyłem dom według gustu kupującego. W dniu 20.09.2012 r. zawarłem umowę sprzedaży aktem notarialnym, w którym kupującemu nie udzieliłem żadnej dodatkowej gwarancji na roboty budowlane. W dniu 24.10.2016 r. otrzymałem wezwanie do usunięcia usterki powstałej w wyniku wytworzenia się niewielkiego otworu w ściance ocynkowanej rury wodociągowej. Wyciek wody spowodował nasiąknięcie podłoża pod posadzką. Projektant zaproponował w projekcie budowlanym wykonanie instalacji wodociągowej typu ekoplastik. Skorzystałem z innej technologii i wykonałem instalację z rur ocynkowanych, które wykorzystywałem w praktyce przez blisko 40 lat w przekonaniu, że jest to lepsze rozwiązanie. Kupujący zarzucił mi odstępstwo od projektu i na tej podstawie wezwał do usunięcia usterki oraz pokrycia kosztów naprawienia szkody w 100%. Wobec powyższego proszę o wyjaśnienie:czy kupujący znając stan techniczny i nie mając określonej żadnej gwarancji w akcie notarialnym z dnia 20.07.2012 r. ma mimo wszystko prawo domagać się usunięcia usterki? Od daty aktu notarialnego do daty wezwania do usunięcia usterki upłynęło 4 lata i 3 miesiące, czy oprócz gwarancji (o której nie ma mowy w akcie notarialnym) kupujący ma inną podstawę prawną dochodzenia usunięcia powstałej usterki na mój koszt?”

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!