Wicepremier Gowin w Brukseli: musimy znosić bariery dla przedsiębiorców i ujednolicić rynek UE

22

Podjęcie konkretnych działań na rzecz ujednolicenia unijnego rynku i znoszenie barier dla przedsiębiorców to jedne z głównych tematów rozmów wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina podczas czwartkowych spotkań w Brukseli z 6. komisarzami europejskimi. „Przyjechałem do Brukseli, aby wesprzeć polskich przedsiębiorców na europejskim rynku” – powiedział szef MRPiT. Zapowiedział, że Polska chce wzmacniać konkurencyjność i autonomię gospodarczą UE w tym suwerenności europejskiego przemysłu poprzez relokację produkcji do UE i zmniejszenie zależności dostaw od państw trzecich.

 

Minister Gowin przedstawił podczas spotkania z Komisarzem Thierry Bretonem stanowisko Polski w sprawie jednolitego rynku UE. Zdaniem naszego kraju prawidłowo funkcjonujący jednolity rynek powinien znajdować się obecnie w centrum procesu naprawy. „Powinniśmy jednak nie tylko skupić się na przywróceniu prawidłowego funkcjonowania jednolitego rynku, ale także pracować nad jego dalszym rozwojem, aby wzmocnić jego odporność na przyszłe kryzysy” – zaznaczył wicepremier.

Jednocześnie podkreślił, że pandemia COVID-19 nie może być wykorzystywana jako wymówka do wprowadzania środków protekcjonistycznych przez państwa Unii.
Polska chce rozmawiać o konkretnych praktykach i przepisach, zarówno unijnych, jak i krajowych, uznawanych przez przedsiębiorców za bariery na jednolitym rynku. Od strony praktycznej należy wyjaśnić kwestię kompetencji SMET (Single Market Enforcement Task-Force) w obszarach należących do kompetencji innych DG i unikać powielania prac wykonywanych przez inne specjalne (dedykowane) grupy.

Strategia przemysłowa UE

Polska popiera kierunek dwojakiej sprawiedliwej transformacji europejskiego przemysłu przedstawiony w strategii z marca 2020 r. Zdaniem naszego kraju pandemia COVID-19 pokazała strukturalne słabości, jak również wywołała nowe problemy, które wymagają zdiagnozowania i analiz.

Istotne dla Polski jest także, aby nie doprowadzić do trwałej różnicy prędkości w rozwoju między różnymi regionami UE na skutek dysproporcji między państwami członkowskimi we wsparciu publicznym w ramach pakietów antykryzysowych.

Dla naszego kraju priorytetem jest to, aby dwojaka transformacja przemysłu i gospodarki UE była sprawiedliwa. Nie będzie tak, jeśli w jej korzyściach nie będą w niej uczestniczyć pracownicy, których umiejętności i kompetencje są kluczowe dla realizacji ambitnych celów stawianych dziś przed nami. Dlatego konieczne jest, aby w unijnej strategii przemysłowej w szerszym zakresie odnieść się do kwestii kompetencji i umiejętności pracowników oraz wskazać instrumenty mające zapewnić im udział w procesie zmiany zawodu, w szczególności w branżach wydobywczych.
Zaangażowanie Polski w IPCEI.

Podczas rozmów w KE wicepremier przedstawił także stanowisko naszego kraju wobec Ważnych Projektów Wspólnego Europejskiego Zainteresowania (Important Projects of Common European Interest – IPCEI), z podkreśleniem obszaru baterii elektrycznych.

 

Zielona transformacja państw UE

Polska uważa, że cele zielonej i cyfrowej transformacji, w tym realizacja idei gospodarki europejskiej neutralnej dla klimatu będą możliwe do osiągnięcia jedynie w przypadku zapewnienia wystarczającej ilości surowców. Dlatego z zadowoleniem przyjęła inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą utworzenia sojuszu na rzecz surowców mineralnych (European Raw Materials Alliance – ERMA).

Polska z zadowoleniem przyjęła plany Komisji dotyczące lepszego wykorzystania zasobów lokalnych. Szczególna uwaga ma być poświęcona regionom górnictwa węglowego i innym regionom poddanym transformacji, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy specjalistycznej i umiejętności w zakresie technologii górniczych, wydobywczych i przetwórczych.
Stanowisko Polski w sprawie płacy minimalnej w UE.

Podczas rozmów w Brukseli szef MRPiT z Komisarzem ds. pracy Nicolasem Schmitem wicepremier Gowin poruszył także sprawy dotyczące projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej.

Minister podkreślił, że w Polsce wysokość wynagrodzenia minimalnego wzrasta szybciej niż poziom przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. W 2020 r. prognozowana relacja minimalnego wynagrodzenia do przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wynosi 51,1%. Od początku wprowadzenia ustawowego wynagrodzenia minimalnego, tj. od 2003 r. jego wysokość do 2020 r. wzrosła o 225%.

Delegowanie pracowników w ramach świadczenia usług

Szef MRPiT powiedział, że problem delegowania pracowników jest dla Polski bardzo istotnym i wrażliwym tematem. Chodzi nie tylko o liczbę pracowników, jaką delegują przedsiębiorstwa mające siedzibę w Polsce, ale także z uwagi na fakt, iż swoboda świadczenia usług jest fundamentem rynku wewnętrznego.

Niestety polscy przedsiębiorcy sygnalizują, że spotykają się z wieloma barierami przy okazji delegowania pracowników. Mają problemy z dotarciem do informacji o wielu wymogach funkcjonujących w innych państwach członkowskich. A z nieprzestrzeganiem tych wymogów wiążą się często bardzo wysokie kary. Bariery administracyjne i brak informacji lub ich nieprzejrzystość czynią swobodę świadczenia usług transgranicznych mniej atrakcyjną, przyczyniając się do osłabienia rynku wewnętrznego. Szef MRPiT wyraził nadzieję, że Komisja Europejska będzie miała to na uwadze, podejmując swoje działania w tym zakresie.

Negocjacje UE-Wielka Brytania w sprawie umowy po zakończeniu okresu przejściowego

W związku ze zbliżającym się zakończeniem w dniu 31 grudnia 2020 r. tzw. okresu przejściowego dla brexitu UE prowadzi obecnie negocjacje z Wielką Brytanią na temat przyszłej umowy obejmującej m.in. przyszłą współpracę gospodarczą. „Musimy kontynuować starania celem zawarcia porozumienia” – stwierdził w Brukseli wicepremier Gowin.

Podkreślił, że jest coraz mniej czasu na finalizację rozmów, a stanowisko UK w sprawie m.in. pomocy publicznej oraz zasad uczciwej konkurencji i mechanizmów kontroli ich przestrzegania utrudnia dojście do porozumienia. Dlatego zdaniem szefa MRPiT warto jednak rozważyć jak najszybsze przedłożenie projektów legislacyjnych dot. planowania awaryjnego.

Podkreślił, że Polska rozumie stanowisko KE niechcące podważać procesu negocjacji, ale ze względu na bardzo krótki czas pozostały do zakończenia okresu przejściowego potrzeba w najbliższych dniach uzyskać wyjaśnienie dot. środków i ich zakresu na wypadek braku porozumienia.

Wicepremier zaznaczył, że przyszłe dobrze uregulowane relacje gospodarcze z Anglią mają ogromne znaczenie dla wielu Polaków, którzy tam mieszkają, pracują i którzy prowadzą aktywną i udaną wymianę biznesową z partnerami brytyjskimi. Ma to też bardzo duże znaczenie dla polskich przedsiębiorców prowadzących współpracę gospodarczą z Wielką Brytanią.
Relacje UE-USA

Wicepremier podczas rozmów w Brukseli przedstawił stanowisko Polski dotyczące relacji między UE a Stanami Zjednoczonymi. Jak powiedział: „Partnerstwo z USA powinno pozostać kluczowym elementem polityki zagranicznej UE”. Jego zdaniem, pomimo wyzwań wynikających z polityki USA, na kwestie transatlantyckie należy patrzeć w dłuższej perspektywie i widzieć w nich podstawę obecnego ładu międzynarodowego. W naszym wspólnym interesie leży więc łagodzenie napięć z Waszyngtonem i nieprzenoszenie ich z jednego obszaru – handlu na inne dziedziny współpracy.

Podkreślił potrzebę intensyfikacji rozmów z USA w obszarze technologii, energii i handlu. Jako pozytywny przykład współpracy podał ustalenia z sierpnia br. dotyczące pakietu redukcji stawek celnych, chociaż zdaniem Polski skala potencjalnych korzyści z tego tytułu, wydaje się bardzo skromna.

Polska uważa, że rozwój relacji z USA powinien służyć również pracom nad reformą systemu WTO i odbudową znaczenia organizacji jako gwaranta systemu handlu międzynarodowego. Konieczne jest bowiem zmodernizowanie WTO w kierunku nowego multilateralizmu prowadzącego do szerszej i bardziej zbalansowanej dystrybucji korzyści z globalizacji. Kraje członkowskiej tej organizacji powinny ponosić wspólną, chociaż proporcjonalną do potencjału, odpowiedzialność za prawidłowe funkcjonowanie międzynarodowego systemu handlu.

źródło: MRPiT

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!