Wzrost o 85 proc. w stosunku do 2022 r. liczby psychologów w szkołach i placówkach oświatowych oraz prawie 2,5 mld zł dodatkowych środków przekazanych w 2022 i 2023 r. na zatrudnienie nauczycieli specjalistów – to kluczowe efekty działań MEiN w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dzieci i młodzieży. Najważniejsze informacje i aktualne dane w tym zakresie przedstawiła wiceminister Marzena Machałek podczas konferencji prasowej.
– Do tego wsparcia przygotowywaliśmy się bardzo dobrze i to wsparcie przyśpieszyliśmy w związku z tym, że wszystkich, a szczególnie dzieci i młodzież, dotknęły skutki pandemii. Dlatego też przygotowaliśmy i zrealizowaliśmy rekordowy wzrost zatrudnienia specjalistów w szkołach i placówkach, szczególnie psychologów – mówiła Sekretarz Stanu Marzena Machałek podczas konferencji prasowej.
– Liczba psychologów w roku szkolnym 2021/2022 wynosiła 4,9 tys. W ciągu roku wzrosła do 9,1 tys., co oznacza blisko 85-procentowy wzrost psychologów zatrudnionych w polskich szkołach i przedszkolach – podkreślała wiceminister. – Na przestrzeni dziesięcioleci nie było takiego programu, nie było takiego projektu, w którym nastąpiłoby takie zatrudnienie specjalistów – dodała.
Rekordowy wzrost zatrudnienia psychologów, pedagogów specjalistów
1 września 2022 r. został wprowadzony standard zatrudnienia nauczycieli specjalistów w szkołach i placówkach oświatowych. Dzięki tym zmianom liczba specjalistów w szkołach wzrosła z ok. 22 tys. w roku szkolnym 2021/2022 do prawie 43 tys. w roku szkolnym 2022/2023. Szacujemy, że liczba etatów nauczycieli specjalistów w 2024 r. wzrośnie o 143 proc. w stosunku do roku 2021. Do czwartego kwartału 2024 r. w szkołach i przedszkolach będzie co najmniej 51 tys. etatów specjalistów.
Najważniejsze dane
- W roku szkolnym 2022/2023 liczba psychologów wzrosła (w porównaniu z rokiem szkolnym 2021/2022) o 4,2 tys. etatów – z 4,9 tys. na 9,1 tys. Jest to wzrost o 85 proc.
- Obecnie mamy 12,2 tys. pedagogów, w poprzednim roku szkolnym było 10,6 tys.
- Mamy 9,5 tys. logopedów. Rok wcześniej było 4,9 tys. etatów.
- W szkołach i placówkach oświatowych mamy już 10,2 tys. pedagogów specjalnych i 1,6 tys. terapeutów pedagogicznych.
- W 15,2 proc. gmin (376 na 2477) nie ma nauczyciela psychologa. W roku szkolnym 2021/2022 nauczyciela psychologa nie było w 1 222 gminach, a więc w 49,3 proc.
- 74 proc. szkół i przedszkoli ma więcej nauczycieli specjalistów w porównaniu do roku szkolnego 2021/2022.
Dodatkowe pieniądze dla szkół na zatrudnienie specjalistów
Od 1 września 2022 r. do samorządów i innych organów prowadzących trafiło ok. 2,5 mld złdodatkowych środków dla szkół i przedszkoli na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne.
W 2022 r. organy prowadzące otrzymały ponad 700 mln zł dodatkowego wsparcia, w tym 520 mln na zatrudnienie dodatkowych specjalistów i 180 mln zł na zajęcia specjalistyczne z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. Z kolei od 1 stycznia 2023 r. do organów prowadzących trafiło 1 mld 870 mln zł.
Finansowanie studiów podyplomowych
Od 2022 r. z budżetu MEiN finansowane są studia podyplomowe na sześciu kierunkach:
- wczesne wspomaganie rozwoju i wsparcie rodziny,
- praca w klasach zróżnicowanych,
- doradca rodziny,
- wspieranie komunikacji językowej,
- psychologia edukacyjna z przygotowaniem pedagogicznym,
- pedagog specjalny.
Studia realizują takie uczelnie jak: Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet w Białymstoku, Akademia Zamojska, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Uniwersytet Zielonogórski, Collegium Witelona w Legnicy, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Akademia Zamojska, Uniwersytet Szczeciński. Już studia ukończyło 2,5 tys. osób.
Szkolenia dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych
W ramach projektu „Szkoła dostępna dla wszystkich” we współpracy z UNICEF w nowym roku szkolnym rozpoczną się szkolenia dla nauczycieli specjalistów zatrudnionych szkołach i przedszkolach w zakresie wspierania rozwoju i uczenia się dzieci i uczniów, w tym zapobiegania dyskryminacji i przemocy w szkole. Wsparcie otrzyma 11 tys. specjalistów.
Źródło: MEiN