Od zeszłego roku Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrażają ideę prostego języka. Przystępny, jasny i bardziej zrozumiały ma być język dla wszystkich petentów.
Dnia 24.02.2020 r. w resorcie finansów ogłoszono nowy standard pism wysyłanych do podatników. Pisma w nowej odsłonie będą włączone m.in. do e-Urzędu Skarbowego. MF i KAS dołączyły do sygnatariuszy Deklaracji prostego języka.
Deklarację na rzecz upraszczania języka ze strony resortu finansów podpisały szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska oraz dyrektor generalna MF Renata Oszast. W spotkaniu uczestniczyli też minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński i dyrektor generalny Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej Marek Redźko.
Deklaracja na rzecz upraszczania języka to inicjatywa, którą od 2018 r. prowadzi Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR). Do tej pory dokument podpisało 35 instytucji, w tym ministerstwa i urzędy.
Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej budują administrację przyjazną obywatelom. Prosty język to jej podstawa. Cieszę się, że te dwa ważne ministerstwa łączy również idea upraszczania komunikacji z obywatelami. Chcemy, by obywatele dostawali pisma, które są zrozumiałe i przyjazne, pisane z myślą o nich. Dlatego jednym z naszych zadań jest przekładanie nawet trudnych i skomplikowanych informacji na proste i zrozumiałe komunikaty – powiedział minister Tadeusz Kościński.
Prosty język w resorcie finansów
Podpisanie deklaracji wpisuje się w działania resortu finansów na rzecz upraszczania języka komunikacji z podatnikami. Stosowanie prostego języka to jedna z wartości, które są częścią strategii MF i KAS na lata 2021–2024.
Administracja przyjazna to taka, która stawia potrzeby obywatela w centrum swoich działań i podejmuje zadania z myślą o ostatecznym odbiorcy. Dlatego powołaliśmy i realizujemy program Klient w centrum uwagi KAS. Prosty język jest jego elementem – zaznacza szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska.
Program nabiera konkretnych kształtów i są już jego pierwsze efekty. W lutym wystartował e-Urząd Skarbowy. Podatnicy już od trzech lat mogą rozliczać się z fiskusem w kilku krokach – dzięki prostej i wygodnej usłudze Twój e-PIT.
Podpisując deklarację, odważnie podejmujemy wyzwanie. Jednocześnie, w formie wirtualnej, będą ją mogli podpisywać również nasi pracownicy. Zmiana zaczyna się od nas. Wszyscy, którzy mają komputer i klawiaturę, mogą się przyłączyć i zadeklarować dziś, że będą starać się pisać prościej. W mejlach, w pismach, we wnioskach – podkreśla dyrektor generalna MF Renata Oszast.
W ubiegłym roku w resorcie finansów powołano inicjatywę Ulga językowa – jej celem jest szerzenie idei prostego języka wśród pracowników i funkcjonariuszy. Jednym z efektów Ulgi językowej jest opracowanie i wydanie nowych standardów prostego języka w MF i KAS. Pisma w nowym formacie skierowane będą do podatników w e-Urzędzie Skarbowym jeszcze w tym roku.
Czym jest Deklaracja na rzecz upraszczania języka?
Podpisanie deklaracji oznacza, że instytucje przystępujące do porozumienia zobowiązują się do propagowania idei prostego języka. Głównym celem tej inicjatywy jest upraszczanie komunikatów skierowanych do obywateli. Deklaracja jest również próbą uwrażliwienia pracowników na potrzeby innych osób, bez względu na wiek, poziom niepełnosprawności czy wykształcenia.
W Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej stworzyliśmy model pracy z prostym językiem. Powołaliśmy Zespół prostego języka, który tworzą przedstawiciele biur i departamentów. Stworzyliśmy sieć liderów prostego języka. Wprowadziliśmy szablon prostego i dostępnego pisma – informuje dyrektor generalny MFiPR Marek Redźko.
Źródło: Ministerstwo Finansów
oprac. \m/ \mos/