Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – wrzesień 2022 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2022 r. wyniosło:
- dochody: 383,1 mld zł, tj. 77,9 %
- wydatki: 355,7 mld zł, tj. 68,2 %
- nadwyżka*: 27,5 mld zł
* różnica wynika z zaokrągleń kwot do mld zł
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – wrzesień2022 r.
W okresie styczeń – wrzesień 2022 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 23,1 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – wrzesień 2021 r. o ok. 39,0 mld zł.
W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:
- dochody z podatku VAT były wyższe o 7,3% r/r (tj. ok. 11,6 mld zł),
- dochody z podatku PIT były wyższe o 10,7% r/r (tj. ok. 5,5 mld zł),
- dochody z podatku CIT były wyższe o 40,7% r/r (tj. ok. 15,4 mld zł),
- dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 8,3% r/r (tj. ok. 4,7 mld zł),
- dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 19,7% r/r (tj. ok.
0,8 mld zł ).
W okresie styczeń – wrzesień 2022 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 29,8 mld zł i było niższe o ok. 15,9 mld zł (tj. 34,8%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – wrzesień 2021 r.
Niższe wykonanie dochodów niepodatkowych związane jest z przekazaniem, na podstawie art. 24 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, części zysku Narodowego Banku Polskiego ponad określoną w ustawie budżetowej na rok 2022 jego prognozę, do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, w kwocie 9,6 mld zł oraz z przekazaniem I transzy z tytułu wpływów ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, w kwocie 2,1 mld zł, na podstawie art. 51 ustawy z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – wrzesień 2022 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – wrzesień 2022 r. wyniosło 355,7 mld zł, tj. 68,2% planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2021 (312,5 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 43,2 mld zł, tj. 13,8%.
Wykonanie wydatków wynika głównie z wyższych środków przekazanych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 5,5 mld zł) na finasowanie uzupełniające, co było związane m.in. z niższym stanem środków na rachunku FUS na koniec 2021 r. w stosunku do roku 2020, rozpoczęciem w lutym wypłat Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego z wyrównaniem od stycznia w większej kwocie niż pierwotnie planowano oraz zwiększonej do poziomu 7% waloryzacji świadczeń.
W ramach części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazano więcej o 4,0 mld zł, w tym m. in. środki na wpłatę do Funduszu Pomocy oraz do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych na realizację zadań z zakresu zakupu rezerw strategicznych.
W części 29 – Obrona Narodowa przekazano więcej o 5,3 mld zł. W ramach subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 3,4 mld zł, w związku ze wzrostem części oświatowej subwencji ogólnej, m.in. w związku przekazaniem środków na podwyżki dla nauczycieli.
Większe wykonanie odnotowano także w ramach środków własnych Unii Europejskiej (więcej o ok. 3,6 mld zł) zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym zapłaty składki oraz szacowanej wysokości wpłaty z tytułu ceł płatnych do UE, a także w zakresie obsługi długu Skarbu Państwa (więcej o ok. 3,3 mld zł).
Ministerstwo Finansów