Strategia Produktywności została przygotowana w MRiT. Dokument określa horyzontalne działania w ramach polityki gospodarczej do 2030 roku.
Celem Strategii jest wzrost produktywności oparty o wykorzystanie wiedzy i nowych technologii, zwłaszcza tych cyfrowych.
Strategia wpisuje się w trzy kluczowe obecnie globalne makrotrendy, tj. neutralność klimatyczna, gospodarka o obiegu zamkniętym i zaawansowana cyfryzacja ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań Przemysłu 4.0.
Transformacja polskich przedsiębiorstw w tych trzech kierunkach jest koniecznym warunkiem utrzymania i poprawy ich pozycji konkurencyjnej w globalnej gospodarce. Bez dostosowania się do zmieniającego się otoczenia gospodarczego, produkty wytwarzane w Polsce nie będą atrakcyjne lub nie spełnią norm wyznaczonych w krajach importujących, a krajowe metody produkcji z czasem staną się przestarzałe i mniej wydajne niż zagraniczne.
Strategia pozwoli skupić w Polsce najważniejsze i najbardziej przychodowe ogniwa łańcucha produkcji, na czele z badaniami i rozwojem. Dzięki temu przyczyni się do zmniejszenia uzależnienia rozwoju polskiej gospodarki od zagranicznych decyzji inwestycyjnych i operacyjnych.
Dzięki Strategii Produktywności przedsiębiorcy zyskają bezpośrednie wsparcie finansowe w transformacji cyfrowej, np. przy zakupie robotów czy szkoleniu pracowników, ale także skorzystają z rozwijającego się ekosystemu, obejmującego, m. in. edukację cyfrową, dostęp do danych, działalność klastrów przemysłowych i instytucji otoczenia biznesu.
W ramach Strategii wzmocniona zostanie ochrona i wykorzystanie własności intelektualnej przedsiębiorstw, poprzez zwiększanie świadomości o ekonomicznym potencjale praw własności intelektualnej, uregulowanie kwestii tworzenia wzajemnie się uzupełniających zasobów tych praw, czyli tzw. patent pooling, oraz wspieranie internacjonalizacji polskich innowacji.
Działania Strategii podzielono na 7 obszarów – zasoby naturalne, praca i kapitał ludzki, inwestycje, instytucje, wiedza, dane, umiędzynarodowienie.
MRiT