28 września 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na 2021 r. po konsultacjach z Radą Dialogu Społecznego. Dochody budżetu państwa wyniosą 404,4 mld zł, a wydatki 486,7 mld zł. Jak czytamy w komunikacie MF, 82,3 mld zł deficytu pozwoli zabezpieczyć środki na wzmocnienie rozwoju gospodarki dotkniętej przez COVID-19, m.in. poprzez inwestycje. Resort zapewnia, że kontynuowane będą priorytetowe działania rządu w zakresie polityki społeczno-gospodarczej.
Rząd przyjął też Strategię zarządzania długiem sektora finansów publicznych, która zakłada m.in. spadek relacji państwowego długu publicznego do PKB w 2024 r do 48,1%.
W projekcie ustawy budżetowej na 2021 r. przyjęto:
- prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie 404,4 mld zł,
- limit wydatków budżetu państwa na poziomie 486,7 mld zł,
- deficyt budżetu państwa w wysokości 82,3 mld zł,
- deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie ok. 6 proc. PKB,
- dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (definicja UE) na poziomie 64,7 proc. PKB.
Podstawowe uwarunkowania makroekonomiczne:
- wzrost PKB w ujęciu realnym o 4,0 proc.,
- średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych o 1,8 proc.,
- wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń o 2,8 proc.,
- wzrost spożycia prywatnego, w ujęciu nominalnym, o 6,3 proc.
W budżecie środków europejskich projekt ustawy budżetowej na rok 2021 zakłada:
- dochody budżetu środków europejskich: 80,5 mld zł,
- wydatki budżetu środków europejskich: 87,3 mld zł,
- deficyt budżetu środków europejskich: 6,9 mld zł.
Dochody
Na prognozowany wzrost dochodów budżetu państwa w 2021 r. będzie miał wpływ przewidywany powrót gospodarki na ścieżkę wzrostu.
Przewidujemy również uzyskanie dochodów z podatku od sprzedaży detalicznej w wysokości 1,5 mld oraz wpłatę 1,3 mld do budżetu państwa z zysku NBP.
Wydatki
Projekt ustawy budżetowej na rok 2021 został przygotowany z zastosowaniem Stabilizującej Reguły Wydatkowej.
Kwota wydatków na 2021 r. została powiększona o połowę prognozowanej sumy skutków finansowych po stronie dochodów i wydatków, które wynikają z działań nakierowanych na powstrzymanie i przeciwdziałanie skutkom pandemii w 2020 r. Tym samym projekt został opracowany z uwzględnieniem nieprzekraczalnego limitu wydatków dla budżetu państwa i przy zabezpieczeniu skutków finansowych niezbędnych do kontynuacji dotychczasowych priorytetowych działań rządu.
W ustawie budżetowej na rok 2021 zapewniamy m.in.:
- finansowanie Programu „Rodzina 500+” (41mld zł),
- zwiększenie nakładów na finansowanie ochrony zdrowia do poziomu 5,3 proc. PKB (wydatki budżetowe w porównaniu do 2020 r. wrosną o ok. 11,6 mld zł, tj. wzrost o 104 proc.),
- waloryzację rent i emerytur od 1 marca 2021 r. wskaźnikiem waloryzacji na poziomie 103,84 proc. (szacowany łączny koszt wynosi ok. 9,6 mld zł),
- realizację świadczenia „Dobry Start” (1,4 mld zł),
- finansowanie zadań w ramach Funduszu Solidarnościowego,
- finansowanie potrzeb obronnych Polski na poziomie zwiększonym do 2,2 proc. PKB,
- wzrost wydatków w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki,
- finansowanie zadań w obszarze mieszkalnictwa,
- zadania w zakresie infrastruktury drogowej oraz kolejowej.
Dług publiczny i koszty jego obsługi
„Rząd przyjął dziś strategię zarządzania długiem publicznym – to nasz plan stopniowego spadku długu publicznego w relacji do PKB, do 48,1 % w 2024. Zakładamy również obniżenie kosztów obsługi długu w przyszłym roku oraz kolejnych latach” – powiedział minister Tadeusz Kościński.
Założenia Strategii zarządzania długiem sektora finansów publicznych w latach 2021-2024:
- wzrost relacji państwowego długu publicznego do PKB do 50,4% w 2020 r. i 52,7% w 2021 r., a następnie spadek do 48,1% w 2024 r.,
- wzrost relacji długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (wg definicji UE) do PKB do 61,9% w 2020 r. i 64,1% w 2021 r., a następne spadek do 59,5% w 2024 r.,
- spadek kosztów obsługi długu Skarbu Państwa w relacji do PKB z 1,33% w 2020 r. do 1,19% w 2021 r. i do 0,75% – 0,76% w 2024 r.,
- utrzymanie elastycznego podejścia do kształtowania struktury finansowania pod względem wyboru rynku, waluty i instrumentów, w stopniu przyczyniającym się do celu minimalizacji kosztów obsługi długu przy ograniczeniach wynikających z przyjętych poziomów ryzyka,
- głównym źródłem finansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa pozostanie rynek krajowy, a udział długu w walutach obcych w długu Skarbu Państwa zostanie utrzymany na poziomie poniżej 25%.
Ustawa okołobudżetowa
Rada Ministrów przyjęła też projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2021 (tzw. ustawa okołobudżetowa), przedłożony przez ministra finansów.
Projekt ustawy okołobudżetowej na 2021 r. jest ściśle związany z projektem ustawy budżetowej na przyszły rok. Przewidziane w nim propozycje odpowiadają kwotom ujętym w projekcie budżetu i zapewniają jego prawidłową realizację.
Źródło: MF