Sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 5,1% (wobec wzrostu o 2,5% we wrześniu 2020 r.). W porównaniu z sierpniem 2021 r. miał miejsce spadek sprzedaży detalicznej o 2,4%. W okresie styczeń-wrzesień 2021 r. sprzedaż wzrosła r/r o 7,3% (wobec spadku o 3,1% w 2020 r.).
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
We wrześniu 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. spośród prezentowanych grup nadal notowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 14,5% wobec spadku o 1,7% przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” zaobserwowano również w grupach: „pozostałe” (o 8,7%), „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 8,2%) oraz „meble, rtv, agd” (o 8,0%).
Spadek sprzedaży raportowały natomiast jednostki sprzedające „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 4,1%).
We wrześniu 2021 r. w porównaniu z sierpniem br. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 5,0%). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 7,9% w sierpniu br. do 8,4% we wrześniu br. Wzrost udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w większości grup przy czym największy wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 19,4% przed miesiącem do 22,5%) oraz „tekstylia, odzież, obuwie” (odpowiednio z 19,0% do 21,9%). Niewielki spadek udziału sprzedaży przez Internet zaobserwowano w jednostkach z grupy „meble, rtv, agd” (z 16,3% przed miesiącem do 16,2%).
Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych we wrześniu 2021 r. była o 0,2% wyższa w porównaniu z sierpniem 2021 r.
Źródło: GUS