Z dniem 7 października br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 września 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. 2015 r. poz. 1545).
Nowe przepisy zmniejszają uciążliwości związane ze składaniem deklaracji podatkowych osobiście lub za pośrednictwem poczty. Aktualnie podpisem elektronicznym, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz.U. z 2015 r. poz. 407) – nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu – są opatrywane 43 deklaracje, w tym:
1) w zakresie podatku akcyzowego – 17 deklaracji,
2) w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – 16 deklaracji,
3) w zakresie podatku od spadków i darowizn – 3 deklaracje,
4) w zakresie podatku od towarów i usług – 3 deklaracje,
5) w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych – 2 deklaracje,
6) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin (P-KOP),
7) deklaracja dla podatku od towarów i usług/Value added tax return/Erklärung für Mehrwertsteuer (VAP-1).
Rozszerzenie wykazu deklaracji, które mogą być przesyłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego, wymaga zmiany rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 24 grudnia 2012 r. W § 5 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia rozszerzono wykaz deklaracji i podań, o następujące deklaracje składane przez: