Znajomość języków obcych jest niezbędnym narzędziem wymiany kulturalnej i pracy. Powszechnie wiadomo, że takie umiejętności są wymagane i wspierane w wielu miejscach pracy i mogą ułatwić komunikację.
W 2019 r. w UE 59 % uczniów ogólnokształcących szkół średnich II stopnia uczyło się co najmniej dwóch języków obcych. W Luksemburgu i Francji wszyscy uczniowie szkół średnich II stopnia uczyli się co najmniej dwóch języków obcych. Estonia, Rumunia, Czechy i Finlandia również miały duży odsetek uczniów uczących się dwóch lub więcej języków (wszystkie 99%). Kolejne były Słowacja (98%), Chorwacja (95%) i Słowenia (92%).
Z kolei w Grecji tylko 1% uczniów ogólnokształcących szkół średnich II stopnia uczył się w 2019 r. co najmniej dwóch języków obcych. Niski odsetek uczących się języków odnotowano również w:
- Portugalii (6%),
- Irlandii (12%),
- Włoszech (25%)
- Hiszpanii.
W 2019 r. język angielski był najczęściej uczonym językiem obcym na poziomie ogólnokształcącej szkoły średniej II stopnia w UE – uczyło się go 96% uczniów. Na drugim miejscu uplasował się hiszpański (26%), a następnie francuski (22%), niemiecki (20%) i włoski (3%). Językiem spoza UE uczonym najczęściej w UE był język rosyjski b(3%). Uczono go głównie w Estonii (68%) i na Łotwie (57%) oraz na Litwie (30%) i w Bułgarii (24%).
gr./Eurostat