Senat przyjął ustawę dot. kredytów kupieckich

67

Zabezpieczenie w dobie pandemii COVID-19 kredytów kupieckich dla przedsiębiorców – taki będzie efekt, przygotowanej w Ministerstwie Rozwoju, ustawy zabezpieczającej kredyty kupieckie dla przedsiębiorców, którą przyjął Senat. Ustawa czeka już tylko na podpis prezydenta RP.

Ustawa daje rządowi możliwość podjęcia uchwały dot. programu wsparcia rynku ubezpieczeń należności handlowych.

Jednym z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed polskim rządem, jest zachowanie płynności finansowej polskich firm. Jednocześnie w okresie po lockdownie, musimy przede wszystkim zadbać o to, aby otoczenie biznesu było w Polsce jak najbardziej przyjazne dla przedsiębiorców. Dlatego już dzisiaj musimy zapewnić polskim firmom nie tyle bezpośrednie dotacje, co szanse na dalszy dynamiczny rozwój. Reasekuracja kredytów kupieckich jest właśnie takim instrumentem, który pośrednio stabilizuje rynek – mówi wiceminister rozwoju Olga Semeniuk.

Nowy instrument wsparcia dla rynku ubezpieczeń

Jak informuje resort rozwoju, w projekcie zaproponowano konkretne rozwiązania, które już teraz wychodzić będą naprzeciw potrzebom i oczekiwaniom właścicieli firm.

Nowy instrument wsparcia umożliwia zakładom ubezpieczeń, uprawnionym do ubezpieczenia kredytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej scedowanie (zreasekurowanie) części ryzyka na Skarb Państwa – reprezentowany przez ministra właściwego do spraw gospodarki – w zamian za przekazanie części składki ubezpieczeniowej. W ten sposób komercyjni ubezpieczyciele należności będą mogli ograniczyć swoje ryzyko związane z możliwością wzrostu liczby i wartości wypłacanych odszkodowań w okresie pogorszenia koniunktury gospodarczej.

Reasekuracja ubezpieczeń należności handlowych będzie uzależniona od utrzymania przyznawanych przedsiębiorcom limitów kredytowych na poziomie zbliżonym do okresu sprzed wybuchu pandemii COVID-19.

Zgodnie z zapisami ustawy, reasekuracja dotyczyć może krajowych i eksportowych należności handlowych podmiotów ubezpieczonych przez zakłady ubezpieczeń w okresie 1 kwietnia-31 grudnia 2020 r.

Skarb Państwa pokryje 80% szkód wypłaconych przez zakłady ubezpieczeń dot. ww. należności handlowych w zamian za 80% składki brutto. Po przekroczeniu kwoty odszkodowań wypłaconych przez zakład ubezpieczeń z tytułu objęcia ochroną ubezpieczeniową należności handlowych, pomniejszonej o kwoty uzyskane przez zakład ubezpieczeń w wyniku postępowań regresowych dotyczących tych należności handlowych, równej 243,75% składki przypisanej brutto z ubezpieczenia należności handlowych w 2019 r., Skarb Państwa pokryje 100% kwoty odszkodowań. Jednocześnie odpowiedzialność Skarbu Państwa z tytułu wypłat odszkodowań nie przekroczy kwoty stanowiącej równowartość 375% składki brutto zakładu ubezpieczeń pochodzących z ubezpieczenia należności handlowych w 2019 r.

Zmiany legislacyjne mają na celu umożliwienie rządowi uchwalenia programu wsparcia rynku ubezpieczeń należności handlowych.

Europejskie wzorce

Obecnie już w co najmniej w kilku państwach UE trwają intensywne prace nad implementacją rozwiązań, dzięki którym rządy zamierzają zapobiec obniżaniu przez ubezpieczycieli należności limitów kredytowych i dostępności ubezpieczeń. Komisja Europejska notyfikowała już analogiczne programy pomocowe.

Niemcy wprowadziły program wsparcia bazujący np. na gwarantowaniu/reasekuracji ryzyk zakładom ubezpieczeń. Gwarancja rządu niemieckiego dla ubezpieczycieli jest ograniczona do pokrycia kredytu kupieckiego zaciągniętego do końca 2020 roku, program jest dostępny dla wszystkich zakładów oferujących tego typu ochronę w Niemczech, obejmując również kredyty kupieckie dla nabywców towarów i usług w krajach trzecich.

Polskie rozwiązanie jest wzorowane na niemieckim modelu wsparcia.

Kto ma skorzystać z programu wsparcia dla rynku ubezpieczeń należności handlowych

Instrumenty wsparcia zawarte w ustawie o zasadach udzielania wsparcia dla rynku ubezpieczeń należności handlowych w związku z przeciwdziałaniem skutkom gospodarczym COVID-19 adresowane są do czterech rodzajów podmiotów:

  • przedsiębiorców, w tym osób wykonujących działalność zawodową, prowadzących w Polsce sprzedaż towarów i usług z odroczonym terminem płatności (ok. 8 tys. firm);
  • polskich i zagranicznych kontrahentów dokonujących zakupu towarów i usług z odroczonym terminem płatności od przedsiębiorców z grupy pierwszej (ok. 200 tys. firm);
  • zakładów ubezpieczeń oferujących ubezpieczenia należności;
  • firm faktoringowych/banków oferujących faktoring pełny.

Źródło: MR

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!