Ministerstwo Cyfryzacji zachęca wszystkie gminy i powiaty w Polsce, aby do nich dołączyły.
Na pewno doskonale znacie już portal GOV.pl. To serwis, w którym – w jednym miejscu – znajdziecie strony internetowe wszystkich ministerstw, ale i wielu innych instytucji publicznych. Obecnie to ponad 300 witryn. Wszystkie zbudowane są w tym samym wysokim standardzie, spełniają wymogi bezpieczeństwa i dostępności cyfrowej.
Siostrzany portal
Właśnie uruchomiono siostrzany portal – samorzad.gov.pl, na którym swoje internetowe serwisy mogą publikować wszystkie polskie gminy i powiaty. Wystarczy, że się do nas zgłoszą. Jak to zrobić? Wypełniając internetowy formularz.
– Samorzad.gov.pl to serwis zaprojektowany od początku do końca tak, aby odpowiadać na potrzeby zarówno obywateli, jak i samorządowców – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – My dostarczamy zaplecze techniczne i serwis, gminy odpowiadają za treści. Dołączenie do portalu jest bezpłatne – dodaje szef MC.
Przed rozpoczęciem prac nad portalem resort cyfryzacji zapytał mieszkańców m.in. o to, jakie informacje są dla nich najważniejsze, ale i o to, co utrudnia im poruszanie się po obecnie funkcjonujących gminnych serwisach internetowych. Mając te informacje stworzono intuicyjny i przystępny serwis. Dostosowano go do nowoczesnych standardów, w tym także do tzw. mobile first. Dzięki temu serwis jest dostępny i czytelny niezależnie od urządzenia, z którego go odwiedzamy.
Samorzad.gov.pl to także ułatwienie i wygoda dla urzędników i gminnych włodarzy. Przenosząc tam swój obecny portal mają pewność, że trafiają w profesjonalne ręce. To koniec zmartwień o utrzymanie strony, czy problemy techniczne. Ministerstwo bierze to na siebie.
Długa lista zalet
Co więcej – samorzad.gov.pl spełnia warunki dostępności cyfrowej, a to już wymóg ustawowy, dla wielu samorządów trudny do spełnienia.
To nie koniec długiej listy zalet nowego serwisu – gminy, które zdecydują się na przeniesienie swojej strony internetowej na samorzad.gov.pl, niejako w pakiecie dostaną możliwość korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej, który także dostosowaliśmy do ustawowych wymogów dostępności cyfrowej.
Jeśli nadal nie jesteście przekonani, że warto przenieść gminny portal na samorzad.gov.pl – najmocniejsze argumenty zostawiliśmy na koniec.
Cyberbezpieczeństwo i oszczędności
Dzięki migracji lokalnych serwisów na nasz portal gminy i powiaty nie będą musiały ponosić kosztów utrzymania oraz zapewnienia bezpieczeństwa danych przed cyberatakami.
Jeśli chcecie wiedzieć, jak wygląda gminna strona na portalu samorzad.gov.pl, możecie to sprawdzić od ręki. Są już z nami powiat konecki (https://samorzad.gov.pl/powiat-konecki/) i gmina Zabrodzie (https://samorzad.gov.pl/gmina-zabrodzie/).
To na koniec szybkie przypomnienie najważniejszych korzyści płynących z przeniesienia portalu na samorzad.gov.pl:
- Dostępność cyfrowa – serwis samorzad.gov.pl jest dostosowany do standardów dostępności cyfrowej WCAG 2.1.AA.
- Biuletyn Informacji Publicznej – w ramach serwisu informacyjnego istnieje możliwość prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej.
- Wygoda – wszystkie Jednostki Samorządów Terytorialnych są w jednym miejscu. Przez co zapewniony będzie łatwy dostęp do usług.
- Rozwój – środowisko serwisu jest stale rozwijane pod kątem funkcjonalności i wydajności oraz nowoczesnych standardów.
- Bezpieczeństwo – serwis samorzad.gov.pl jest stale aktualizowany i monitorowany pod kątem bezpieczeństwa.
- Oszczędności – dzięki wykorzystaniu zasobów Ministerstwa Cyfryzacji można obniżyć koszt utrzymania serwisów informacyjnych.
Sami widzicie, że warto dołączyć do samorzad.gov.pl – formularz zgłoszeniowy dla gmin i powiatów.
Cyfrowe wsparcie
Wdrożenie serwisu samorzad.gov.pl to jeden z wielu projektów, które MC realizuje z myślą o samorządach. Inne?
System Zapewniania Usług Chmurowych (ZUCH) – to wsparcie wykorzystania rozwiązań chmurowych w administracji publicznej. Portal służy do oferowania usług chmurowych przez dostawców komercyjnych – za jego pośrednictwem każdy urząd będzie mógł kupić wybrane usługi, takie jak narzędzia pracy grupowej, pakiet biurowy, czy wirtualny serwer. Co więcej urzędy będą mogły uzyskać pomoc w zakresie odpowiedniego doboru rozwiązania informatycznego, czy procesu zakupowego. Jedną z kluczowych funkcji systemu jest elektroniczna ankieta, która właścicielom systemów ma ułatwić podejmowanie decyzji w wyborze rodzaju chmury.
Więcej informacji: https://chmura.gov.pl/zuch
– Z myślą o samorządach prowadzimy także kampanię #CyberbezpiecznySamorząd. Jej celem jest podniesienie poziomu odporności systemów informacyjnych administracji publicznej, ale i budowanie świadomości i kompetencji urzędników w zakresie cyberbezpieczeństwa – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
W ramach kampanii MC realizuje m.in. szkolenia i ćwiczenia dla urzędników.
I już 2 października rusza kolejna tura szkoleń online. Zapisy startują lada dzień. Więcej informacji na gov.pl/cyfryzacja
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji