„Jesteśmy pracownikami egzekucji administracyjnej urzędów skarbowych. Nasza praca wymaga bardzo częstych wyjazdów w teren celem windykacji należności publiczno-prawnych. W ostatnim okresie czasu tj. od 01-04-2015 r. pracodawcą pracowników urzędów skarbowych stali się dyrektorzy izb skarbowych. Wyjazd w teren własnym samochodem reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. W rozporządzeniu powyższym są określone stawki za 1 km przejazdu konkretnym pojazdem.
W praktyce „dobrowolnie pod przymusem” dyrektorzy izb skarbowych w umowach z pracownikami stosują stawki o wiele niższe niż w rozporządzeniu. Np. zamiast 0,8358 stosują 0.6. Takie działanie powoduje, że pracownicy terenowi urzędów skarbowych dopłacają z własnej kieszeni do podatnika czy też pracodawcy za wykonanie czynności w terenie. Czy takie działanie jest zgodne z prawem? Jak próbować przeciwdziałać takim zjawiskom? Czy jest możliwość pozwu zbiorowego?”
Pracodawca wysyłając pracownika w podróż służbową może określić środek transportu do odbycia podróży (np. autobus, pociąg, samolot, samochód). Zwrot kosztów przejazdu obejmuje cenę biletu środka transportu, którym podróżuje pracownik. Jeżeli pracownikowi przysługuje ulga na dany środek transportu, pracownik otrzyma zwrot kwoty faktycznie wydatkowanej na zakup biletu, bez względu na to, z jakiego tytułu ulga ta przysługuje.
O ile pracodawca wyrazi zgodę na taka formę transportu, pracownik może …