Grudzień przyniósł lepsze nastroje konsumenckie

16

W grudniu 2020 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -24,9 i był o 4,3 p. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK)

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.

Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 9,2 p. proc. i 8,0 p. proc.). Wartości wyższe odnotowano również dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,6 p. proc. i 0,5 p. proc.). Spadek (o 1,8 p. proc.) wystąpił jedynie dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do grudnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 29,2 p. proc.

W 2020 r. BWUK był o 24,1 p. proc. niższy w porównaniu do 2019 r. i osiągnął wartość -16,4.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK)

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 5,9 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -24,2.

Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 9,2 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 6,4 p. proc dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 5,6 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2,8 p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.

W grudniu br. WWUK osiągnął wartość o 23,4 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

W 2020 r. wartość WWUK była o 23,5 p. proc. niższa niż w 2019 r. i ukształtowała się na poziomie -19,5.

Wpływ koronawirusa na koniunkturę konsumencką

Dla 88,3% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.

Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 50,4% określiło go jako umiarkowany, a 37,9% jako znaczny. Dla 11,7% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi.

Zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności wyraziło 8,0% respondentów.

Dla 46,3% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji Polski jako całości. Z kolei dla 36,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistego zdrowia.

Dla 70,3% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce.

W przypadku 22,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla ich osobistej sytuacji finansowej.

Źródło: GUS

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!