Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2023 r.

12

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2023 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. wyniosło:

  • dochody 124,7 mld zł, tj. 20,6 %
  • wydatki 136,7 mld zł, tj. 20,3 %
  • deficyt 12,0 mld zł, tj. 17,7 %

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2023 r.

W okresie styczeń – marzec 2023 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 4,6 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były niższe w stosunku do okresu styczeń – marzec 2022 r. o ok. 1,8 mld zł. 

W związku z obniżeniem stawki podatkowej w 2022 roku i w efekcie wyższymi niż zazwyczaj zwrotami nadpłaconego podatku spadek dochodów w PIT w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego był spodziewany i zgodny z założeniami przyjętymi przy planowaniu budżetu na 2023 rok

 W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:

  • dochody z podatku VAT były wyższe o 0,8% r/r (tj. ok. 0,5 mld zł),
  • dochody z podatku PIT były niższe o 29,3% r/r (tj. ok. 4,7 mld zł),
  • dochody z podatku CIT były wyższe o 8,6% r/r (tj. ok. 1,2 mld zł),
  • dochody z podatku akcyzowego i podatku od gier były wyższe o 4,7% r/r (tj. ok. 0,9 mld zł),
  • dochody z tytułu podatku od niektórych instytucji finansowych były wyższe o 3,9% r/r (tj. ok.
    0,1 mld zł ).

W okresie styczeń – marzec 2023 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 15,3 mld zł i było wyższe o ok. 6,3 mld zł (tj. 70,4%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – marzec 2022 r.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2023 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – marzec 2023 r. wyniosło 136,7 mld zł, tj. 20,3 % planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2022 (120,4 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 16,4 mld zł, tj. 13,6 %.

Wyższe wykonanie wydatków wynika głównie z wyższych środków przekazanych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 9,9 mld zł) i związane było z przejęciem od jednostek samorządu terytorialnego od czerwca 2022 r. zadania związanego z wypłatą świadczenia 500+.

Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 4,5 mld zł w związku ze wzrostem wydatków na część oświatową subwencji ogólnej. W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano więcej o 3,1 mld zł w związku głównie ze wzrostem kosztów obsługi długu krajowego w efekcie wzrostu stóp procentowych. Jednakże dotychczasowy koszt obsługi zadłużenia jest niski w stosunku do prognoz przyjętych do ustawy budżetowej na 2023 rok. Wyższe wykonanie odnotowano również w ramach części 29 – Obrona narodowa o 7,3 mld zł w związku ze zwiększonymi potrzebami w zakresie zakupu uzbrojenia.

Jednocześnie niższe wykonanie odnotowano w budżetach wojewodów (mniej o 10,8 mld zł) głównie w związku z przekazaniem zadania wypłaty 500+ do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 2,1 mld zł) co było spowodowane rozliczeniem w marcu br. nadpłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie przez pomniejszenie raty składki za ten miesiąc. W I kwartale 2023 r. zanotowano również niższe wpłaty z tytułu należności celnych. Ww. pomniejszenia skompensowały wyższą składkę Polski do budżetu UE w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Deficyt budżetu państwa po I kwartale 2023 roku jest zbliżony do zakładanej prognozy realizacji budżetu.

MF

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!