Przed osobą sprawującą tę funkcję postawiono szereg zadań, w tym:
- analizowanie obowiązujących przepisów i rozwiązań w zakresie wychowawczej funkcji szkoły i placówki, wspomagania przez szkołę i placówkę wychowawczej roli rodziny, w tym poświęconych temu zagadnieniu programów rządowych;
- przygotowanie propozycji nowych rozwiązań prawnych i inicjatyw w zakresie wzmocnienia wychowawczej funkcji szkoły i placówki, edukacji włączającej oraz kształcenia zawodowego;
- upowszechnianie i rekomendowanie rozwiązań dotyczących profilaktyki problemów dzieci i młodzieży we współpracy międzysektorowej;
- przygotowanie rozwiązań organizacyjno-prawnych i społecznych w celu wdrożenia edukacji włączającej, zapewniającej rzeczywiste włączenie i integrację społeczną uczniów, w tym z niepełnosprawnością, oraz wysoką jakość ich kształcenia i rozwoju;
- koordynowanie polityki państwa w zakresie kształcenia zawodowego, w tym rozwiązań organizacyjno-prawnych służących odbudowie prestiżu kształcenia zawodowego i dostosowaniu kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy;
- koordynowanie planowania strategicznego i wdrażania polityki uczenia się przez całe życie.
Pełnomocnik, wykonując te zadania, ma współdziałać z organami administracji rządowej, ale może też nawiązywać współpracę z jednostkami systemu oświaty, radami rodziców, samorządami, organizacjami pozarządowymi, pracodawcami i organizacjami pracodawców. Ma również prawo zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz oraz powoływać zespoły eksperckie lub doradcze.
Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego
Źródło: MEiN