INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 21 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 marca 2021 r. (data wpływu 19 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- uznania wykonywanych przez Spółkę w serwisach usług jako kompleksowe świadczenie usług dla celów podatku VAT i sposobu wystawiania faktury za to świadczenie (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
- oznaczania faktur adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) oraz
- oznaczania pliku JPK_V7M kodami GTU i MPP (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wykonywanych przez Spółkę w serwisach usług jako kompleksowe świadczenie usług dla celów podatku VAT i sposobu wystawiania faktury za to świadczenie; oznaczania faktur adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” oraz oznaczania pliku JPK_V7M kodami GTU i MPP.
Wniosek został uzupełniony w dniu 19 marca 2021 r. o informacje doprecyzowujące opis sprawy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka) posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: VAT).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje między innymi czynności naprawy i serwisowania pojazdów samochodowych.
Wnioskodawca prowadzi:
- serwis mechaniczny,
- serwis blacharsko-lakierniczy.
W serwisie mechanicznym wykonywane są usługi naprawy i serwisowania pojazdów, a w serwisie blacharsko-lakierniczym przeprowadzana jest naprawa pojazdów po szkodzie komunikacyjnej.
W ramach ww. usług zawierają się również usługi poniższe, które wymienione zostały we wskazanych w rozporządzeniu Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988, dalej jako: rozporządzenie), kategoriach GTU:
- usługa przechowywania i magazynowania opon,
- usługa wymiany opon,
- usługa transportowa,
- „refaktura” paliwa do samochodu klienta,
- usługa blacharsko-lakiernicza,
- usługa doposażenia nowych samochodów (np. montażu haka, montaż instalacji gazowej, dodatkowy komplet dywaników samochodowych).
Właściciele samochodów zlecają Wnioskodawcy ich naprawę lub serwis. W skład usługi naprawy i serwisowania samochodów w serwisie mechanicznym oraz usługi naprawy pojazdów po szkodzie komunikacyjnej w serwisie blacharsko-lakierniczym wchodzą użyte materiały oraz robocizna. Materiały, to części do pojazdów samochodowych wymienione w załączniku nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, dalej jako: ustawa VAT). Robocizna, to m.in. usługi wymienione w pkt a f. Czynności o charakterze usługowym wskazane w pkt a-f wymienione zostały we wskazanych w rozporządzeniu, kategoriach GTU. Prace naprawcze i serwisowe na które składają się m.in. usługi wskazane w pkt a-f są przeprowadzane z wykorzystaniem części zamiennych należących do Spółki. Kluczowym elementem podejmowanych przez Wnioskodawcę czynności jest element usługowy polegający na wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy jego pracowników i zamontowaniu określonych części zamiennych. Warunkiem koniecznym do wykonania usługi wiodącej (zasadniczej), tj. naprawy i serwisowania samochodów w serwisie mechanicznym oraz naprawy pojazdów po szkodzie komunikacyjnej w serwisie blacharsko-lakierniczym jest wykonanie poszczególnych usług wskazanych w pkt a-f wraz z użytymi materiałami.
Sprzedaż jest dokumentowana fakturami VAT, na których w osobnych pozycjach wyszczególnione są koszty robocizny, z dokładnym opisem wykonanych usług i koszty materiałów.
Z kolei w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca odpowiedział w następujący sposób na zadane pytania:
- Należy jednoznacznie wskazać czy Wnioskodawca świadczy na rzecz klienta usługę naprawy i serwisowania pojazdu czy dostawę towarów w postaci materiałów (części do pojazdów samochodowych)?
Odp. Jak wskazano w stanowisku Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy, wykonywane przez niego w serwisach usługi, powinny być traktowane jako kompleksowe świadczenie usług dla celów VAT. Jednak o ostateczne stanowisko wystąpił on w przedmiotowym wniosku o interpretację. - Co jest przedmiotem nabycia z punktu widzenia klienta świadczenie usług czy dostawa towarów?
Odp. Jak wskazano w stanowisku Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy, nabywca oczekuje naprawienia lub przeprowadzenia prac serwisowych samochodu. Intencją nabywcy w tym zakresie, jest uzyskanie sprawnego samochodu. Kwestią wtórną jest natomiast, jakie części zamienne będą musiały zostać wmontowane do samochodu lub jakie poszczególne czynności muszą zostać wykonywane. - Jak skalkulowane jest wynagrodzenie za wykonywane czynności przez Wnioskodawcę? Czy cena będzie obejmować całość świadczenia (robocizna plus części zużyte do wykonania tej usługi)?
Odp. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawcy, sprzedaż jest dokumentowana fakturami VAT, na których w osobnych pozycjach wyszczególnione są koszty robocizny, z dokładnym opisem wykonanych usług i koszty materiałów. Kwestia, czy właściwie jest dokumentowana przedmiotowa transakcje poruszona została w przedmiotowym wniosku o interpretację w pytaniu nr 2 oraz stanowisku Wnioskodawcy. - Czy czynności wykonania naprawy pojazdu (robocizna plus części zużyte) są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z punktu widzenia nabywcy jedną całość?
Odp. Tak jak wskazano w stanowisku Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy, nabywca oczekuje naprawienia lub przeprowadzenia prac serwisowych samochodu. Intencją nabywcy w tym zakresie, jest uzyskanie sprawnego samochodu. Kwestią wtórną jest natomiast, jakie części zamienne będą musiały zostać wmontowane do samochodu lub jakie poszczególne czynności muszą zostać wykonywane. W ocenie Wnioskodawcy usługi wymienione w pkt a-f stanu faktycznego wniosku o interpretację, które składają się na usługę wykonywaną w serwisie mechanicznym oraz serwisie blacharsko-lakierniczym wraz z użytymi materiałami stanowią w całości tzw. świadczenie kompleksowe co oznacza, że usługi te są ze sobą tak ściśle powiązane, że ich wyodrębnianie miałoby charakter sztuczny. - Co będzie elementem dominującym (świadczeniem głównym) wykonywanych czynności (dostawa towarów czy usługa)? Jakie okoliczności przesądzają o tym, że dany element świadczenia będzie miał charakter dominujący?
Odp. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawcy, warunkiem koniecznym do wykonania usługi wiodącej (zasadniczej), tj. naprawy i serwisowania samochodów w serwisie mechanicznym oraz naprawy pojazdów po szkodzie komunikacyjnej w serwisie blacharsko-lakierniczym jest wykonanie poszczególnych usług wskazanych w pkt a-f wniosku o interpretację wraz z użytymi materiałami. W ocenie Wnioskodawcy, nabywca oczekuje naprawienia lub przeprowadzenia prac serwisowych samochodu. Intencją nabywcy w tym zakresie, jest uzyskanie sprawnego samochodu. Kwestią wtórną jest natomiast, jakie części zamienne będą musiały zostać wmontowane do samochodu lub jakie poszczególne czynności muszą zostać wykonywane. - Czy wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy będą prowadzić do realizacji określonego celu, tj. do wykonania świadczenia głównego?
Odp. Wszystkie czynności związane z wykonaniem umowy będą prowadzić do realizacji określonego celu, tj. do wykonania świadczenia głównego. - Czy towar (części samochodowe) wykazany na fakturze jest zużyty w ramach świadczonej usługi, tj. czy stanowi dodatkowy koszt do wykonywanej usługi naprawy pojazdów?
Odp. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wnioskodawcy, sprzedaż jest dokumentowana fakturami VAT, na których w osobnych pozycjach wyszczególnione są koszty robocizny, z dokładnym opisem wykonanych usług i koszty materiałów. - Czy klientami/nabywcami usług naprawy pojazdów są podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy?
Odp. Klienci Wnioskodawcy to zarówno podmioty nie będące podatnikami VAT oraz podatnicy VAT. - Czy faktury dokumentujące sprzedaż wystawiane na rzecz podatników opiewają na kwotę należności ogółem brutto przekraczającą 15.000 zł lub jej równowartość?
Odp. Wnioskodawca wystawia faktury VAT dokumentujące sprzedaż zarówno na kwoty należności ogółem brutto poniżej, przekraczającą, jak również na równowartość kwoty 15.000 zł. - Jaki jest symbol PKWiU dla elementu dominującego zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r.?
Odp. Symbol PKWiU elementu dominującego, to: 45.2. - Należy wskazać klasyfikację statystyczną (pełny siedmiocyfrowy symbol) dla elementu dominującego – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 oraz klasyfikację elementu dominującego będącego przedmiotem dostawy według Nomenklatury Scalonej (CN).
Odp. Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w złożonym wniosku, świadczone przez niego usługi naprawy i serwisowania samochodów w serwisie mechanicznym oraz usługi naprawy pojazdów po szkodzie komunikacyjnej w serwisie blacharsko-lakierniczym nie są objęte obowiązkiem stosowania dodatkowych oznaczeń w ewidencji VAT. Spółka nie dokonuje sprzedaży części do pojazdów, a jedynie świadczy usługi naprawy i serwisowania samochodów w serwisie mechanicznym oraz usługi naprawy pojazdów po szkodzie komunikacyjnej w serwisie blacharsko-lakierniczym, w skład których wchodzą te części oraz usługi wskazane w pkt a-f stanu faktycznego. Wykonywane przez niego usługi naprawy i serwisowania samochodów w serwisie mechanicznym oraz usługi naprawy pojazdów po szkodzie komunikacyjnej w serwisie blacharsko-lakierniczym, powinny być traktowane jako kompleksowe świadczenie usług dla celów VAT. - O jakie konkretne symbole GTU w JPK_V7M pyta Wnioskodawca, ponieważ w opisie sprawy do żadnych z symboli Zainteresowany nie nawiązał?
Odp. Mając na uwadze, że pytanie Wnioskodawcy oznaczone nr 3 dotyczy obowiązku stosowania dodatkowych oznaczeń w ewidencji VAT w odniesieniu do dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług (m.in. dostawy i świadczenia usług, tzw. symbole GTU 01-13) oraz procedur (np. MPP – podzielona płatność), Wnioskodawca wskazał, że odnosi się ono do wszystkich symboli GTU, a w szczególności symboli GTU usług wymienionych w pkt a-f stanu faktycznego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- Czy wykonywane przez Spółkę w serwisach usługi, w skład których wchodzą użyte materiały oraz robocizna, powinny być traktowane jako kompleksowe świadczenie usług dla celów VAT i czy w takim przypadku faktura wystawiana za to świadczenie może zawierać w osobnych pozycjach szczegółowo wyszczególnione koszty robocizny i szczegółowo wyszczególnione koszty użytych materiałów?
- Czy w związku z wejściem w życie z dniem 1 listopada 2019 r. art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy VAT wystawiane faktury, o których mowa powyżej w przypadku, gdy wartość części wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług wchodzących w skład usług przekroczy 15.000,00 zł brutto powinny zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”?
- Czy w związku z wejściem w życie z dniem 1 października 2020 r. rozporządzenia, w przypadku świadczenia w serwisach usług wymienionych w pkt a-f, do których wykorzystywane są części wymienione w załączniku nr 15 ustawy VAT, JPK_V7M powinien zawierać kod GTU poszczególnych usług i oznaczenie MPP?