Wsparcie dla dzieci z rodzin byłych pracowników PGR – start!

Dnia 04.10.2021 r. ruszył nabór wniosków w programie wsparcia dla dzieci z rodzin byłych pracowników PGR. Budżet: 80 milionów złotych. Cel: przeciwdziałanie cyfrowemu wykluczeniu.

147

Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich. Z pomocy skorzystają mieszkańcy 880 gmin, na terenie których działały Państwowe Gospodarstwa Rolne. To ponad 30% wszystkich gmin w Polsce. Wnioski przyjmować będzie Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Szczegóły działania na czwartkowej konferencji ogłosili ministrowie Janusz Cieszyński – sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Paweł Szefernaker – sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Sprzęt trafi do około 20 tysięcy dzieci z rodzin byłych pracowników PGR.

Start – 4 października

Jakiś czas temu minister Paweł Szefernaker zwrócił się do Kancelarii Premiera, aby – w ramach programu wsparcia samorządów – szczególną uwagę poświęcić rodzinom byłych pracowników PGR.

Podszedłem do tego pomysłu z dużym entuzjazmem – powiedział minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Dziś przechodzimy z etapu koncepcji do etapu realizacji. Właśnie ruszył nabór wniosków w programie wsparcia dzieci z rodzin byłych pracowników PGR-ów. Potrwa do 5 listopada – dodał.

Cele programu to przede wszystkim:

•    przeciwdziałanie nierównościom społecznym,
•    cyfryzacja terenów popegeerowskich,
•    poprawa jakości życia mieszkańców,
•    rozwój cyfrowy dzieci i młodzieży z rodzin byłych pracowników PGR.

Budżet działania to 80 milionów złotych.

– W ramach projektu będziemy finansować zakup sprzętu oraz dwuletni dostęp do internetu. Na każdy zestaw – komputer i internet – przeznaczymy do 3,5 tys. złotych – powiedział minister Janusz Cieszyński. – Chcemy, aby pieniądze dotarły do gmin najpóźniej do końca tego roku. Liczę na to, że uda się to wcześniej – w miesiąc, półtora od momentu złożenia wniosku. To dla nas priorytetowy projekt.

– Pandemia pokazała, że wykluczenie cyfrowe terenów popegeerowskich jest duże. Dlatego potrzeba zakupu sprzętu komputerowego jest jedną z najpilniejszych – powiedział Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. – Nasz rząd kieruje się zasadą zrównoważonego rozwoju, dlatego chcemy zlikwidować wykluczenie cyfrowe na terenach popegeerowskich. Program zakupu sprzętu komputerowego dotyczy głównie wnuków i prawnuków byłych pracowników PGR-ów – dodał.

Realne potrzeby, realna pomoc

– Jeśli jednak zapotrzebowanie będzie większe, będziemy te środki zwiększać. Tak, by zrealizować wszystkie potrzeby – zapowiedział minister Janusz Cieszyński.

Wnioski przyjmować będzie Centrum Projektów Polska Cyfrowa. Już dziś na stronie gov.pl/cppc/wsparcie-ppgr można znaleźć szczegółowe informacje i dokumentację, która ułatwi składanie wniosku.

Podobnie jak w zainaugurowanym w tym tygodniu programie „Cyfrowa Gmina” procedura naboru wniosków będzie prosta i w pełni elektroniczna.

Rządowi zależy nam na szybkim i skutecznym wsparciu. Zachęcamy do składania wniosków.

Laptopy, komputery stacjonarne, dostęp do internetu i niezbędne akcesoria – taki sprzęt dla uczniów będą mogli kupić samorządowcy za pieniądze z tego programu wsparcia. Właśnie wystartował nabór wniosków.

Laptop od zaraz

Jak wynika z opublikowanej kilka dni temu najnowszej edycji badania NASK – Nastolatki 3.0 – w czasie pandemicznych ograniczeń stacjonarnego trybu nauki uczniowie brali udział w zdalnych lekcjach, przede wszystkim wykorzystując laptopy (66,6%) oraz smartfony (58,0%). Prawie co trzeci rodzic twierdzi, że w trakcie pandemii musiał kupić dodatkowy laptop (31,8%). 11,5% badanych rodziców jako najczęściej spotykany problem podczas nauki online wskazało brak odpowiedniego sprzętu (komputera/laptopa/tableta).

– Pandemia pokazała, jak duże jest wykluczenie cyfrowe terenów popegeerowskich. Potrzeba zakupu sprzętu komputerowego jest jedną z najpilniejszych. Ten program to odpowiedź na tę potrzebę – mówi Paweł Szefernaker, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. – To kolejny program wsparcia dla gmin, gdzie funkcjonowały PGR-y. Po środkach na inwestycje – tym razem pomoc kierujemy do dzieci w wieku szkolnym, które potrzebują sprzętu komputerowego, by mieć równe szanse edukacyjne – dodaje.

– Z pomocy skorzystają mieszkańcy 880 gmin, na terenie których działały PGR. To ponad 30% wszystkich gmin w Polsce. Szacujemy, że w ramach tego działania, sprzęt trafi do około 20 tysięcy dzieci z rodzin byłych pracowników PGR. Jeśli jednak zapotrzebowanie będzie większe, będziemy te środki zwiększać. Tak, by zrealizować wszystkie potrzeby – mówi z kolei minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Złóż wniosek

Ruszył nabór wniosków w programie wsparcia dzieci z rodzin byłych pracowników PGR-ów. Potrwa do 5 listopada.

– W ramach projektu będziemy finansować zakup sprzętu oraz dwuletni dostęp do internetu. Na każdy zestaw – komputer i internet – przeznaczymy do 3,5 tys. złotych – mówi minister Janusz Cieszyński. – Chcemy, aby pieniądze dotarły do gmin najpóźniej do końca tego roku. Liczę na to, że uda się to wcześniej. To dla nas priorytetowy projekt. Zachęcam samorządowców do składania wniosków – dodaje.

A jak złożyć wniosek? Wystarczy wypełnić go za pomocą Generatora Wniosków Grantowych. Wszystkie niezbędne informacje, w tym dokumentację, która ułatwia złożenie wniosku można znaleźć na stronie gov.pl/cppc/wsparcie-ppgr.

Pytania dotyczące sposobu składania wniosków można zadawać mailowo lub dzwoniąc na infolinię:

  • infolinia działa w godz. 7:30-16:30 od poniedziałku do piątku – tel.  +48 42 631 21 05
  • e-mail: ppgr@cppc.gov.pl

Na jakie wsparcie mogą liczyć poszczególne gminy?

Do zależy od liczby zgłoszonych dzieci z rodzin byłych pracowników PGR. Poziom dofinansowania to iloczyn liczby dzieci i określonej w dokumentacji maksymalnej stawki na zestaw komputerowy, czyli 3.500 zł.

Na stronie CPPC można też znaleźć listę gmin uprawnionych do udziału w programie.

Zachęcamy do składania wniosków. Przypominamy – ich nabór trwa do 5 listopada!

Więcej informacji na gov.pl/cppc/wsparcie-ppgr.

Źródło: Cyfryzacja KPRM

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!