To sprzęt pochodzący z puli 40 tys. komputerów, które wspólnie z NASK przekażemy 1600 szkołom działającym w programie OSE. Szkolne Pakiety Multimedialne to jedno z wielu działań rządu mających na celu doposażenie szkół w sprzęt komputerowy.
Szkolne Pakiety Multimedialne
Taki szkolny pakiet NASK składa się z 25 tabletów wraz z etui, klawiaturą, rysikiem i usługą mobilnego dostępu do sieci internetu, świadczoną do końca roku szkolnego 2020/2021. Głównym kryterium branym pod uwagę będzie podpisanie przez dyrektora szkoły umowy z Ogólnopolską Siecią Edukacyjną.
Szkolne Pakiety Multimedialne to nie jedyne działanie podejmowane przez rząd w związku z ograniczonym funkcjonowaniem szkół spowodowanym epidemią COVID-19. Minister Edukacji Narodowej we współpracy z Ministrem Cyfryzacji uruchomił dodatkowe projekty, finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, aby wesprzeć samorządy w realizowaniu zadań wynikających z konieczności prowadzenia kształcenia na odległość.
Wsparcie uczniów i nauczycieli w kształceniu na odległość
Od 1 kwietnia 2020 r. samorządy mogły wnioskować o środki na zakup sprzętu do zdalnej nauki zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. W ramach projektu „Zdalna Szkoła” wsparcie rządu w wysokości ponad 187 mln zł otrzymało 2 787 samorządów (z 2790 uprawnionych podmiotów). W maju br. uruchomiona została druga edycja projektu „Zdalna szkoła+”. Na ten cel przeznaczono 180 mln zł, w ramach których wsparcie uzyskało już 2 398 samorządów (z 2447 uprawnionych) na kwotę 161,2 mln zł. Nabór wniosków trwa jeszcze do 30 września.
Warto przypomnieć, że w ramach programu „Zdalna szkoła+” samorządy mogą sfinansować zakup: komputerów, laptopów, ale także oprogramowania, ubezpieczenia sprzętu, mobilnego dostępu do internetu. Zachęcamy przedstawicieli organów prowadzących do zgłaszania się o wsparcie dla szkół.
Komputery dla dzieci w pieczy zastępczej
W ramach kolejnego działania rząd przeznaczył 130 mln zł na zakup m.in. komputerów dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej.
Pomoc ta jest skierowana jest zarówno do dzieci z domów dziecka, jak i innych placówek rodzinnych. W całej Polsce w pieczy zastępczej umieszczonych jest ponad 72,5 tys. dzieci, w tym ponad 16,7 tys. w placówkach oraz ponad 55,5 tys. dzieci w pieczy o charakterze rodzinnym.
50 mln zł na wsparcie nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość
Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie, przy współpracy z Centrum Informatycznym Edukacji (CIE) realizują projekt „Wsparcie placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych w realizacji zadań związanych z przygotowaniem i wsparciem nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość”. Finansowanie skierowane jest do publicznych placówek doskonalenia nauczycieli i publicznych bibliotek pedagogicznych. Natomiast za pośrednictwem tych placówek wsparcie otrzymają nauczyciele zatrudnieni w przedszkolach i szkołach.
Celem działania jest podniesienie jakości doskonalenia i wsparcia oferowanego nauczycielom prowadzącym zdalną edukację przez kadrę placówek wspierających.
Środki zostaną rozdysponowane w ramach konkursów grantowych zorganizowany w terminie od listopada 2020 r. do lipca 2021 r., w procedurze konkursu otwartego, aż do wyczerpania środków na poszczególne kategorie.
Projekt uzyskał dofinansowanie w wysokości 45 909067,76 zł z Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Całkowita wartość projektu to ponad 50 mln zł.
„Lekcja: Enter – świat nowej edukacji – szkolenia on-line”
Celem projektu „Lekcja: Enter” jest rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli. Udział w tym przedsięwzięciu jest bezpłatny. W projekcie mogą uczestniczyć nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotów humanistycznych, matematyczno-przyrodniczych, artystycznych, informatyki ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Szkolenia podzielone są na dwa poziomy: podstawowy i zaawansowany, tak aby każdy mógł z nich skorzystać. Organizatorzy przewidzieli 9 różnych ścieżek szkoleniowych.
Szczegółowe informacje o projekcie, w tym lista podmiotów, do których można zgłaszać się na szkolenia, znajdują się na stronie https://lekcjaenter.pl/strona/19/o-szkoleniach
Na stronie „Lekcja: Enter” znajdują się również materiały szkoleniowe związane z nauczaniem on-line. Nauczyciele mogą znaleźć w nich podpowiedzi dotyczące dodatkowych zasobów i narzędzi internetowych w kształceniu na odległość, w tym zestawy kilkunastu tutoriali. Materiały przygotowali eksperci biorący udział w projekcie „Lekcja: Enter”.
Projekt „Lekcja: Enter” jest finansowany ze środków UE, a realizują go podmioty wyłonione w konkursie: Fundacja Orange, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Instytut Spraw Publicznych.
#OSEWyzwanie, czyli kolejne wsparcie dla szkół
W poprzednim roku szkolnym do 764 szkół trafiły mobilne pracownie komputerowe. To nagrody w konkursie #OSEWyzwanie. Mogły wziąć w nim udział szkoły z miejscowości liczących do 50 tysięcy mieszkańców.
Aby wziąć udział w konkursie szkoła musiała zgłosić się do projektu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej i programu mLegitymacja szkolna. Dodatkowo dana placówka mogła przysłać przygotowaną specjalnie na konkurs pracę plastyczną pt. „Smart szkoła”. Szansę na wygraną zwiększała również deklaracja zgłoszenia się szkoły do programów OSE Hero oraz CodeWeek.
W sumie szkołom przekazano 12.224 laptopów, które będą wsparciem przy prowadzeniu lekcji i korzystaniu z internetowych zasobów edukacyjnych. Wartość pojedynczego zestawu (jednej pracowni) to 34 439 zł.
Nowa edycja programu „Aktywna tablica” na lata 2020-2024
Program „Aktywna tablica” na lata 2020-2024 skupia się przede wszystkim na wspieraniu placówek, które realizującą kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt uwzględnia także sytuacje, w których nauczanie i uczenie się jest prowadzone w ramach kształcenia na odległość.
W 2020 r., w ramach programu „Aktywna tablica” samorząd wspólnie z dyrektorem szkoły będzie mógł kupić laptopy do nauki zdalnej, do kwoty maksymalnie 14 tys. zł.
W latach 2017-2019 z programu skorzystało 2.656 szkół, do których trafiło łącznie 37 mln zł na zakup urządzeń multimedialnych.
E-zasoby i e-materiały
W listopadzie 2019 roku udostępniliśmy szkołom i placówkom Zintegrowaną Platformę Edukacyjną (ZPE) epodreczniki.pl do wykorzystania jako wsparcie w prowadzeniu zajęć.
Platforma była intensywnie rozwijana i wykorzystywana w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu edukacji z powodu koronawirusa. Od 1 marca br. do początku sierpnia br. liczba odsłon platformy sięgnęła ponad 109 mln. Liczba odsłon w okresie od marca do końca czerwca wynosiła średnio ok. 1 mln odsłon dziennie.
Obecnie platforma oferuje ponad 7 400 materiałów edukacyjnych, blisko 3 200 scenariuszy lekcji oraz 105 programów nauczania – łącznie wszystkich zasobów jest ponad 12 tys. Są to materiały przeznaczone dla wszystkich etapów kształcenia zarówno ogólnego, jak i zawodowego.
W nowym roku szkolnym platforma epodreczniki.pl będzie rozwijana zarówno pod kątem uzupełniania nowych materiałów dydaktycznych, jak również uruchamiania nowych funkcjonalności.
Serwis gov.pl/zdalnelekcje
Po ogłoszeniu decyzji o zawieszeniu zajęć w szkołach, wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji i NASK stworzyliśmy serwis GOV.pl/zdalnelekcje. Można tam znaleźć propozycje tematów zdalnych zajęć na każdy dzień, dla uczniów klas szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
Założeniem serwisu było to, aby portal stanowił nie tylko inspirację dla nauczycieli, ale by także realnie ułatwiał im pracę, stąd m.in. koncepcja „planu lekcji” z propozycjami treści na każdy dzień. Zostawiliśmy nauczycielom pełną dowolność w wyborze i wykorzystaniu opublikowanych materiałów i tematów. Nauczyciele, ale i uczniowie oraz ich rodzice chętnie z tej możliwości korzystali.
Od 15 marca do 23 czerwca br. portal odwiedziło ponad 2,6 mln osób. Użytkownicy wygenerowali w tym czasie niemal 67 milionów odsłon strony. W ciągu trzech miesięcy przygotowano dla nich 3.580 lekcji i opublikowano 18.660 materiałów edukacyjnych.
Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej