Opracowane na podstawie raportu CDC (The Centers for Disease Control and Prevention). Stan na 25.03.2020r.
- Jeśli to możliwe:
- oddeleguj pracowników do wykonywania pracy w domu;
- ogranicz liczbę pracowników przebywających w zakładzie pracy w tym samym czasie (system zmianowy, rotacyjny, elastyczny czas pracy);
- zrezygnuj z konferencji i szkoleń, materiały edukacyjne, instruktaże prześlij za pośrednictwem poczty elektronicznej lub udostępnij je na platformach inter/intranetowych;
- ogranicz podróże służbowe i delegacje zagraniczne. Pracownik ma prawo odmówić udziału w delegacji do miejsc, w których występuje transmisja koronawirusa SARS-CoV-2.
- Zleć codzienną rutynową dezynfekcję często dotykanych powierzchni w miejscu pracy (klamki, blaty robocze na stanowiskach, biurka, klawiatury, umywalki, toalety, dozowniki mydła i inne). W miarę możliwości zapewnij dostęp do jednorazowych chusteczek odkażających, których pracownik może użyć samodzielnie przed i po zakończeniu pracy na swoim stanowisku.
- Zalecaj jak najczęstsze mycie rąk. Mycie rąk mydłem i wodą przez co najmniej 20 sekund powinno być przeprowadzone zawsze, gdy widoczne jest ich zabrudzenie.
- W pobliżu wejścia do zakładu pracy oraz w wielu widocznych miejscach na jego terenie umieść ogólnodostępne dla pracowników dozowniki środków odkażających skórę w opakowaniach niewymagających dotykania palcami (najlepiej spryskiwacze i dozowniki uruchamiane naciskiem przedramienia lub łokcia).
- Skład środków odkażających powinien bazować na co najmniej 70% roztworach alkoholowych, środek należy dokładnie rozprowadzić na suchej lub dokładnie osuszonej skórze rąk, w tym w przestrzeniach międzypalcowych, a następnie odczekać co najmniej 20 sekund.
- W widocznych miejscach umieść w zakładzie pracy plakaty edukacyjne informujące o prawidłowym sposobie mycia rąk i innych zachowaniach higienicznych (w razie konieczności kichanie, chrząkanie, kasłanie, ziewanie w chusteczkę higieniczną, a przy braku jej dostępności – w zgięcie łokciowe, unikanie dotykania oczu, ust, nosa), zachowaniu co najmniej 2 m odległości pomiędzy współpracownikami oraz konieczności pozostania w domu w przypadku wystąpienia objawów infekcji dróg oddechowych, zwłaszcza kaszlu, duszności oraz gorączki (tj. temperatura ciała mierzona w dole pachowym lub na czole >38oC) do czasu całkowitego ustąpienia objawów (samoistnego, nie pod wpływem leków).
- O pozostaniu w domu z powodu wystąpienia objawów infekcji dróg oddechowych, pracownik powinien poinformować pracodawcę telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz powinien zostać zwrotnie poinformowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie z placówką podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), która ustali dalsze postępowanie (zalecenia, wizytę). Jeśli pracownik podejrzewa u siebie zakażenie SARS-CoV-2 (kontakt z potwierdzonym przypadkiem zakażenia lub pobyt w miejscach z potwierdzoną transmisją wirusa) musi zostać informowany o konieczności zgłoszenia tego podejrzenia do Państwowej Inspekcji Sanitarnej i przestrzegania zaleceń co do postępowania w związku ze zwiększonym ryzykiem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19.
- Wobec pracownika zgłaszającego występowanie objawów infekcji dróg oddechowych oraz chęć pozostania w domu nie należy stosować strategii represyjnych pod postacią kar, nagany i innych. Nie należy także wymagać natychmiastowego potwierdzenia objawów infekcji/ zwolnienia lekarskiego z POZ, ponieważ ze względu na znaczną liczbę zgłoszeń oraz interwencji medycznych, system opieki zdrowotnej może być przeciążony.
- Pracownik z objawami infekcji dróg oddechowych, zwłaszcza kaszlem, dusznością i gorączką, który stawi się w miejscu pracy, powinien zostać jak najszybciej odizolowany od współpracowników i niezwłocznie odesłany do domu z zaleceniem kontaktu telefonicznego z POZ oraz konieczności przestrzegania zaleceń Państwowej Inspekcji Sanitarnej co do postępowania w związku ze zwiększonym ryzykiem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2 wywołującym chorobę COVID-19. Transport pracownika powinien odbyć się samochodem prywatnym lub taksówką po wyposażeniu pracownika w maseczkę na twarz oraz rękawiczki jednorazowe.
- Pracownicy, którzy wrócili do Polski z obszarów występowania koronawirusa SARS-CoV-2 (lista publikowana pod adresem www.gis.gov.pl), niezależnie od okoliczności odbywania podróży (urlop wypoczynkowy, delegacja służbowa), przez kolejne 14 dni od powrotu pozostają w domu (kwarantanna – niezwłoczny kontakt z właściwą Powiatową Stacją Sanitarną) z zaleceniem codziennej samokontroli stanu zdrowia (pomiar temperatury ciała, samoobserwacja pod kątem wystąpienia takich objawów, jak gorączka, bóle mięśniowe, kaszel, duszność).
- Pracownik, który nie ma objawów infekcji układu oddechowego, ale miał bliski kontakt z osobą, u której potwierdzono zakażenie wirusem SARS-CoV-2, tj. pozostawał w bezpośrednim kontakcie z osobą chorą (współmieszkaniec, współpracownik) lub w kontakcie w odległości mniej niż 2 metrów przez ponad 15 minut (prowadzenie rozmowy); powinien niezwłocznie skontaktować się z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną i pozostać przez co najmniej 14 dni w domu, o czym należy poinformować pracodawcę (punkt 5).
- Wszelkie podjęte działania w miejscu pracy nie mogą nosić znamion dyskryminacji.
źródło: MZ