Deklarację maturalną uczeń złoży on-line

W roku szkolnym 2021/2022 deklarację przystąpienia do egzaminu maturalnego można składać także w postaci elektronicznej, za pośrednictwem systemu udostępnianego szkole przez okręgową komisję egzaminacyjną (o.k.e.).

97

Resort edukacji wydał w tym celu odpowiednie przepisy. To istotne ułatwienie dla uczniów i absolwentów przygotowujących się do tego egzaminu.

W ramach rozp. MEiN z dn. 24.09.2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1743) wprowadzone zostały przepisy § 11kzzla, zgodnie z którymi zdający, który zamierza przystąpić do egzaminu maturalnego w 2022 r., może złożyć deklarację w postaci elektronicznej za pośrednictwem elektronicznego systemu wspomagającego przeprowadzanie egzaminu maturalnego, o którym mowa w art. 44zzra ustawy o systemie oświaty (u.s.o.). Ta opcja jest dostępna, jeżeli maturzysta posiada identyfikator (login) i hasło dostępu lub profil zaufany.

Oznacza to, że zdający może wybrać, w jaki sposób zgłosi swój udział w egzaminie – przez złożenie deklaracji w postaci papierowej czy elektronicznej. Identyfikator (login) i hasło dostępu zdający może uzyskać od dyrektora szkoły lub dyrektora o.k.e., w zależności od tego, gdzie jest zobowiązany złożyć deklarację przystąpienia do egzaminu.

W przypadku drogi elektronicznej dokumenty, orzeczenia, opinie, zaświadczenia, wnioski oraz oświadczenia należy przedłożyć:

  • dyrektorowi szkoły w terminie do 07.02.2022 r. – w przypadku ucznia lub absolwenta, o których mowa w § 11kzzla ust. 3 cyt. rozp.;
  • dyrektorowi o.k.e. w terminie do 31.12.2021 r. – w przypadku absolwenta lub osoby, o których mowa w § 11kzzla ust. 4 cyt. rozp.

Według MEiN omawiane rozwiązanie usprawni proces składania deklaracji zdającym, którzy do tej pory musieli się w tym celu udać do szkoły lub właściwej o.k.e. Teraz będą mogli ten obowiązek spełnić z dowolnego miejsca. Z kolei dyrektorom szkół, w których jest przeprowadzany egzamin maturalny, ułatwi to sporządzanie wykazu osób przystępujących do egzaminu w danej szkole. Dyrektor szkoły jest bowiem zobowiązany do przygotowania takiego wykazu i przekazania go właściwej o.k.e. Dzięki zmianie system będzie automatycznie generował wykaz osób, które zgłaszają się do egzaminu w danej szkole, składając e-deklarację.

Uwaga: deklaracje przystąpienia do egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2021/2022, które zostały złożone w postaci papierowej przed 25.09.2021 r., zachowują moc prawną.

Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego

Podstawa prawna:

Ustawa z dn. 07.09.1991 r. o systemie oświaty – Dz.U. z 2021 r. poz. 1915.

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!