Propozycja włączenia religii do katalogu przedmiotów maturalnych wymaga pogłębionej analizy formalno-prawnej, a także konsultacji z innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, które byłyby zainteresowane włączeniem się w przygotowanie egzaminu z religii swojego wyznania – uważa resort edukacji.
Takie stanowisko zajął w odpowiedzi na interpelację poselską sekretarz stanu w MEiN Tadeusz Rzymkowski. „Prowadzone dotąd rozmowy członków kierownictwa Ministerstwa Edukacji i Nauki z przedstawicielami Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski koncentrowały się wokół organizacji nauczania religii w szkołach na różnych etapach edukacji. Omawiano sposób organizacji nauczania oraz system oceniania tych zajęć. Uczestnicy poruszyli także temat kształcenia nauczycieli na wydziałach katechetycznych uczelni wyższych” – poinformował.
Przyznał też, że MEiN otrzymał od przedstawicieli Kościoła rzymskokatolickiego informację o inicjatywie przygotowania egzaminu maturalnego z religii jako przedmiotu dodatkowego (do wyboru) dla młodzieży rozważającej podjęcie studiów wyższych m.in. na wydziałach teologicznych lub katechetycznych wyższych uczelni.
Dotąd jedynie Naczelna Rada Kościoła Zielonoświątkowego w RP wystąpiła do MEiN z wnioskiem o dołączenie do rozmów w kwestii egzaminu maturalnego z religii. „W planie legislacyjnym MEiN nie ma w tej chwili projektu dotyczącego zmian w organizacji nauczania religii czy egzaminowania z tego przedmiotu. Jeżeli taki projekt zostanie opracowany, to wraz z uzasadnieniem i oceną skutków regulacji zostanie skierowany do szerokich konsultacji społecznych” – zapewnił sekretarz.
Małgorzata Tabaszewska – specjalistka prawa oświatowego