Uwaga: ZUS kontroluje umowy zlecenia! Przedstawiamy sytuację, która może spotkać każdego przedsiębiorcę. Jak skorygować wszystkie umowy, raporty, deklaracje i rachunki do zleceń wraz z opodatkowaniem?
„Spółka cywilna w ciągu ostatnich 3 lat zlecała wykonanie prac na zlecenie pracownikom firmy X. W związku z tym w rachunkach do zleceń potrącała tylko składkę zdrowotną oraz podatek dochodowy. W wyniku kontroli ZUS na przełomie 2016 i 2017 ustalono, że doszło do zbiegu w zakresie czynności wykonywanych na te zlecenia z zakresem obowiązków pracowniczych firmy X. W protokole pokontrolnym nakazano spółce wyrejestrowanie zleceniobiorców z wszystkich umów w trybie korekty, tak jakby umowa nie zaistniała wcale oraz skorygowanie raportów i deklaracji. W wyniku tych korekt powstała nadpłata w ZUS, której kwotę ZUS ustalił w protokole.
Czy w związku z przeprowadzoną kontrolą i nakazem wyzerowania umów spółka ma w rachunkach tylko skorygować samą składkę zdrowotną, odpowiednio przeliczyć podatek dochodowy od niniejszych umów i go dopłacić, bo oczywistym jest, że będzie wyższy? Ja osobiście stoję na stanowisku, że spółka powinna całkowicie skorygować owe zlecenia, dokonać korekty nie tylko deklaracji ZUS, ale i PIT-4, PIT-11 oraz przeliczyć wynik podatkowy spółki, ponieważ oczywistym jest, że koszty umów zleceń będące kosztem uzyskania przychodu – w chwili takiej korekty takim kosztem nie są. W takiej sytuacji powstaje zmniejszenie kosztów podatkowych co w konsekwencji zwiększa dochód do opodatkowania i obowiązek zapłaty różnicy w podatku dochodowym wspólników spółki w każdym z korygowanych lat. Proszę o jasne stanowisko w tej sprawie, ponieważ stanowisko firmy X jest odmienne i żądają od spółki tylko korekty składki zdrowotnej wskutek kontroli, nie zaś wszystkich rachunków do zleceń wraz z podatkami z nim związanymi.”
W związku z kontrolą przeprowadzoną przez ZUS, w której ustalono, iż doszło do zbiegu w zakresie czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę i umowy zlecenia, …