Czy NFZ może zwrócić koszty usług medycznych pracownika oddelegowanego za granicę?

504

„Klient naszego biura rachunkowego prowadzi firmę z transportem międzynarodowym zatrudniając kierowców. Każdy z nich otrzymuje polecenie służbowe, aby wyrobić sobie kartę EKUZ w NFZ. Klient mój nie sprawdza tego za każdym razem. W tej określonej sytuacji kierowca wyjechał do Szwajcarii nie zadbawszy wcześniej o wyrobienie sobie tej karty. Będąc na miejscu (kawa, papierosy) zasłabł i musiał skorzystać z pomocy lekarskiej. Wiem, że mój klient wiedząc już, że pracownik nie okazał się kartą europejską na miejscu w klinice, załatwił i dosłał zaświadczenie z polskiego oddziału ZUS ze pracownik jest ubezpieczony. Nie mam wiedzy na ile to zaświadczenie pomogło, ale po powrocie do kraju pracownik przedłożył pracodawcy fakturę za usługi medyczne (w CHF) oczekując zwrotu kosztów. Czy w takiej sytuacji pracownik ma prawo żądać zwrotu kosztów za takie usługi medyczne? Co stanowią przepisy o posiadaniu karty EKUZ przez pracownika? Wiem, że obowiązkiem pracodawcy jest dopilnować tego, ale pytanie w jakiej formie, bo za pracownika tego nie załatwi.”

W zapytaniu jest mowa o tym, iż pracodawca prowadzi firmę zajmującą się transportem międzynarodowym i zatrudnia kierowców. Zatem w przypadku tego typu zawodu zastosowanie znajduje ustawa o czasie pracy kierowców.

W myśl definicji legalnej „podróż służbowa” to każde zadanie służbowe polegające na …

Treść tylko dla zalogowanych Użytkowników!